Hirdetés betöltése...

Vitaminok szerepe, fajtái és csoportosítása


Hirdetés

A vitaminok védő, a szervezetben lejátszódó kémiai folyamatokat szabályozó szerepe jól ismert. A zsírban oldódó vitaminok közé tartozik a retinol (A-vitamin), ami kész formában kerülhet a szervezetbe a tejjel, tejtermékekkel, májjal, tojással.

Az emberi szervezet képes maga is előállítani karotinoidokból, elsősorban a zöldség- főzelékfélékben, valamint gyümölcsökben található bétakarotinból. A retinol es a karotinoidok nélkülözhetetlenek a növekedéshez, a szaporodáshoz, a nyálkahártya és hámsejtek fenntartásához, valamint a sötétben való látáshoz.

A kalciferol (D-vitamin) szinten zsírban oldódó. Tejjel, tejtermékekkel, margarinokkal (dúsítás eredményeként), tojással, májjal, tengeri halakkal kerül a szervezetbe, és a bőrben szintetizálódik ultraibolya sugarak hatására (napfény). A kalciferol a csontok anyagcseréjét, a kálcium felszívódást és beépülést szabályozza.

A tokoferol (E-vitamin) növényi olajokkal, olajos magvakkal, húsokkal, tojással, májjal kerül a szervezetbe. A tokoferol szerepet játszik a vérképzésben, és gátolja azokat az oxidatív folyamatokat, amelyek az érelmeszesedést megindítják, illetve elősegítik előrehaladását (antioxidáns hatás).

A K-vitamin a véralvadáshoz szükséges tényező, növényi eredetű táplálékok, elsősorban zöldség- és főzelékfélék, tojás, máj révén kerül a szervezetbe. A K-vitamin-szükséglet felét a bélbaktériumok állítják elő.

A vitaminok nagyobbik csoportja vízben oldódó.

A tiamin (B1-vitamin) a szénhidrát-anyagcserét szabályozza, elsősorban húsokkal, májjal, hüvelyesekkel, teljes kiőrlésű gabonatermékekkel kerül a szervezetbe.

A riboflavin (B2-vitamin) szintén anyagcsere-szabályozó, tej, tejtermékek, máj, tojás, hüvelyes főzelékek tartalmazzák jelentős mennyiségben. A niacin a riboflavinhoz hasonló szerepet játszik a szervezetben, a húsokban, földi mogyoróban, zöldségfélékben, teljes kiőrlésű gabonatermékekben
található nagy mennyiségben.

A piridoxin (B6-vitamin) szintén anyagcsere-szabályozó, a húsokkal, májjal, tejjel, tejtermékekkel, hüvelyes főzelékfélékkel kerül nagyobb mennyiségben a szervezetbe.

A folsav ugyancsak az anyagcsere szabályozásában vesz reszt, elsősorban a zöldségekben, főzelékfélékben, gyümölcsökben, májban van jelen nagy mennyiségben,

A pantotensav is anyagcsere-szabályozó. A máj, tojás, tej, húsok, teljes kiőrlésű gabonatermékek, hüvelyes főzelékfélék gazdag pantoténsavforrások.

A kobalaminok (B12-vitamin) általában szintén az anyagcsere szabályozásában vesznek részt, de jól ismert szerepük a vörösvérsejtképzésben. Húsokkal, belsőségekkel, kisebb mértékben tejjel, tejtermékekkel, tojással kerülnek a szervezetbe, növényi táplálékokban nem fordulnak elő.

Az aszkorbinsav (C-vitamin) a sejtek anyagcsere-folyamatainak szabályozásában vesz részt, elsősorban friss zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök tartalmazzák nagy mennyiségben.

A biotin az előbbi vitaminokhoz hasonló feladatokat lát el. A májban, a tojássárgájában, a tejben, néhány zöldségfélében található nagyobb mennyiségben, de a vékonybélben is szintetizálódik.

Az ételkészítés során alkalmazott tartós és magas hőhatás eredményeként jelentős vitaminvesztés alakulhat ki, ezért célszerű sok
nyers zöldség- és főzelékfélét, sok gyümölcsöt iktatni az étrendbe, illetve kíméletesen főzni, sütni a nyersanyagokat

Forrás:fogyás.net

Hirdetés
Hirdetés betöltése..