Szülés utáni depresszióm van?


Hirdetés

Az anyukák 10-20 százaléka, a szülést követő első évben találkozik a szülés utáni depresszió jelenségével, ami legalább 2 hétig tartó rosszkedvvel, levertséggel, a babával szembeni közömbösséggel, agresszióval, étvágytalansággal, motiválatlansággal jár. Sokkal többen vannak azonban azok, akiknél csak néhány napig jelentkezik ezen tünetek valamelyike. Sok anyukánál pedig utólag lelkiismeretfurdalást okoznak ezek a “nehéz napok”.

A szülés utáni depresszió okai

szülés utáni depresszióA szülés utáni depresszió nem tévesztendő össze a baby blues jelenséggel, ami a szülés utáni első napokban hormonális okokból jelentkezik. A szakirodalom többnyire 3 fő hajlamosító tényezőt szokott megemlíteni, illetve vannak további tényezők is, amik elősegítik a depresszió kialakulását:

1. A fészekrakó ösztön megzavarása: Ha a család éppen a szülés előtti időszakban költözött új helyre, akkor az anya nem tudott megfelelően felkészülni a baba érkezésére és ez hajlamosíthat a depresszióra szülés után.

2. Az anyával való kapcsolat: Másik ok lehet a kismamának a saját édesanyjával való korábbi feldolgozatlan kapcsolata. A várandósság időszakában és a baba érkezése utáni években fokozottan kerülnek napvilágra a saját gyermekkorunkkal kapcsolatos élményeink, érzéseink. Ezek feldolgozása a gyermekünkkel való kapcsolatunk szempontjából is nagyon fontos.

3. Gyász A szülést követően az anya gyászolja a várandósságát és azt a gyermeket, akit korábban elképzelt magának. Aki túlságosan nagy jelentőséget tulajdonított a várandósságának, az identitása szempontjából fontosnak tartotta a várandósságot (pl. korábban nem volt fontos szerepe a családban, de a várandósság miatt rengeteg plusz figyelmet kapott), annak különösen nehéz feldolgoznia azt, hogy a baba megszületett.

A depresszióra, rosszkedvre további tényezők is hajlamosítanak:

Kialvatlanság Az állandó éjszakázás, ébredés megzavarhatja az anya bioritmusát, előfordulhat, hogy akkor sem tud aludni, amikor lenne rá módja, vagy képtelen visszaaludni, miután visszafektette a babát. Ez a jelenség tápszerrel táplált babák édesanyjainál gyakrabban fordul elő, mert szoptatni félálomban is lehet, valamint a szoptatás segít az anyának is könnyen visszaaludni.

Kétségbeesés A baba miatti aggódás, különösen, ha problémás volt a terhesség, nehezen született a baba, koraszülött volt, vagy beteg lett a születését követően, hajlamosít a depresszióra.

Fizikai fáradtság Sokan egyáltalán nem készülnek fel rá, hogy a baba körüli teendők fizikailag is fárasztóak, és a kialvatlansággal együtt ez kimerültséghez vezethet.

Magány Nagycsaládok híján a mai anyukák a szülés után teljesen egyedül maradnak. A nap javarészét a babával kettesben töltik, gyakran a közelben sincs se rokon, se ismerős, akivel kapcsolatban lehetnének. Aki pedig sokat van egyedül, az elkezdi túlgondolni, túlnagyítani a dolgokat. Nagyobbnak látja a problémákat, a történéseket, mint amilyenek azok valójában, problémásabbnak látja a helyzeteket, megoldhatatlannak és végzetesnek a legkisebb problémákat is.

A rózsaszín köd

A legtöbb babaápolási könyv csak a praktikus tennivalókról ír, az ismerősök csak a szépre emlékeznek, a rossz élményeket hiába halljuk, a babavárás során még sokan úgy gondolják az ő gyerekük úgysem ilyen lesz. Akarva akaratlanul elvárásaink alakulnak ki arról, hogyan szeretnénk majd otthon tölteni az éveket a babával, és a valóság többnyire korántsem olyan rózsaszínű, mint az a kép, amit kialakítottunk magunkban. Teljesen felkészülni az első évekre képtelenség, mint ahogyan reális képet sem tudunk kialakítani arról, pontosan milyen is lesz majd kialvatlanul közelharcot vívni egy visító másfél évessel minden egyes pelenkacserénél. Sokkal fontosabb, hogy kialakítsunk magunkban egyfajta rugalmasságot, mert erre nagy szüksége van minden kisgyermekes szülőnek. Leggyakrabban azok látják többemberesnek, problémásnak a gyereküket és nehéznek a helyzetüket, akiknek szilárd elképzeléseik vannak arról, milyennek kéne lennie a gyermeknek és a közös életnek.

Néhány nehéz napja mindenkinek lehet, és vannak olyan időszakok is, amiket különösen nehéz elviselni. A sok szabad levegő, a séta, a sport és a társaság többnyire segíteni szokott, ha azonban a tünetek 2 héten túl tartanak mindenképpen érdemes szakember, pszichológus vagy pszichiáter segítségét kérni.

 

Forrás:Vida Ági

Hirdetés
Hirdetés betöltése...