Szívinfarktus – a kockázatok csökkentése


Hirdetés

Mi a szívinfarktus?

A szívinfarktus (miokardiális infarktus, szívroham, szívizom elhalás) oka a szívizom károsodása, ami vérellátás elégtelensége miatt keletkezik. Szívinfarktus akkor történik, amikor a szív vérellátását biztosító koszorúerek valamelyike elzáródik. Az elzáródás oka lehet az ér falában hosszú idő alatt lerakódott zsíros plakk, vagy a lerakódás felszínén kialakuló vérrög.

Mi okozza az artériákban a lerakódást?

A koszorúerek szűküléséhez vezető folyamat, az atherosclerosis felnőttkorban kezdődik és fokozatosan halad az ér elzáródása felé. A koszorúér-betegségnek számos oka van, melyek együttesen növelik az érelzáródás és a szívroham kockázatát. Ezeket a körülményeket kockázati tényezőknek nevezzük, vannak közöttük ismertek és nem ismertek.

Befolyásolható kockázati tényezők:

– emelkedett koleszterinszint
– elhízás
– egészségtelen táplálkozás
– dohányzás
– fizikai aktivitás hiánya
– magas vérnyomás
– cukorbetegség
– stressz

 

Nem befolyásolható kockázati tényezők:

– életkor
-nem
-korábbi szívbetegség
-szívbetegség a családban

A koleszterinszint csökkentése

Az alacsonyabb koleszterinszint csökkenti az érelmeszesedés és a szívinfarktus kockázatát.
Csökkenti a koleszterinszintet:
– kevesebb zsírral történő ételkészítés, különös tekintettel a telített (állati eredetű) zsírokra
– magas zsírtartalmú készételek mellőzése az étrendből
– egészséges testsúly elérése és fenntartása
– megfelelő fizikai aktivitás

A koleszterinszint mérését célszerű a szív- érrendszeri kockázatértékelés részeként végezni. Ehhez egy egyszerű vérvizsgálatra van szükség, amit kezelőorvosa is elvégezhet. Szívpanaszok esetén a vér koleszterinszintjének célértéke 4 mmol/l alatt van.
Hogyan tartható fenn az egészséges testsúly?

Túlsúly esetén a szívbetegség kockázatának csökkentéséhez elsődleges a súlycsökkentés, különös tekintettel a derékbőségre. Ennek érdekében csökkenteni kell a táplálékfogyasztást, főleg a zsírokét, és fokozatosan növelni kell a rendszeres fizikai aktivitás mennyiségét.
Kerülje a gyors fogyást ígérő diétákat, ne éheztesse magát és ne hagyjon ki étkezést. Kérjen tanácsot orvostól vagy dietetikustól.

Az egészséges táplálkozás alapjai:

– sok gyümölcs és zöldség, teljes kiőrlésű gabonafélék és péksütemények fogyasztása
– változatos étkezés
– kevés zsír és só hozzáadása ételkészítéskor
– alacsony zsír-, só- és cukortartalmú élelmiszerek vásárlása
– megfelelő mennyiségű víz fogyasztása
– kis mennyiségű alkoholfogyasztás, hetente több alkoholmentes nap

A dohányzás hatása a szívre

A dohányzás két-háromszorosára növeli a szívinfarktus kockázatát, de az agyvérzés és más betegségek valószínűségét is növeli. Az egész életük során dohányzó emberek esetében 50% az esélye a dohányzás okozta halálozásnak és életük átlagosan 14 évvel rövidebb egy nemdohányzóénál.
A leszokást követően 5 évvel már a nemdohányzók kockázati szintjére csökken a szívinfarktus veszélye.

Mi a fizikai aktivitás jelentősége?

Az aktív testmozgást végző emberek ritkábban szenvednek szívinfarktust és jobb az esélyük a felépülésre. A testmozgás javítja a közérzetet, segít megbirkózni a stresszel, csökkenti a vérnyomást. A rendszeres testmozgás segíti az egészséges testsúly megtartását és csökkenti a koleszterinszintet.

Az egészséges testmozgás alapelvei:

– rendszeres – legjobb a napi gyakoriság, a heti három alkalom is elegendő, de a semminél jobb az ennél ritkább fizikai aktivitás is

– lendületes – növeli a szívritmust és légzésszámot, de nem fájdalmas vagy kellemetlen

– tartós  minél hosszabb, annál előnyösebb, 15-30 perc megállás nélkül már jó

Miért fontos a vérnyomás?

Magas vérnyomás hatására szív megnagyobbodik és meggyengül, károsodnak az erek, így az esetleges szűkület vagy elzáródás nagyobb valószínűséggel okoz szívinfarktust vagy agyvérzést.
Idősebb korban, gyógyszeres kezelés (pl. fogamzásgátló szedése), túlsúly, családban előforduló szívbetegség vagy cukorbetegség esetén gyakoribb vérnyomás-ellenőrzés szükséges.
A normális vérnyomás fenntartásához egészséges táplálkozás, megfelelő testsúly, rendszeres testmozgás és az alkoholfogyasztás mérséklése szükséges.
Miért fontos a cukorbetegség kézben tartása?

A cukorbetegnek nagyobb az esélyük szívbetegség kialakulására. A cukorbetegség károsíthatja a szívet ellátó ereket. Első lépésként kezelőorvosával közösen kell kidolgozniuk egy kezelési tervet, amely a szív egészségének megőrzéséhez szükséges életmódbeli változásokat is tartalmazza. A gyógyszeres terápiát az orvos határozza meg következő lépésként.

Hogyan kezeljük a stresszt?

Bár szívbetegség esetében is a családi előfordulás és az életmód az elsődleges kockázati tényező, fontos, hogy az egészségmegőrzés érdekében felismerjük az indokolatlan stresszt okozó körülményeket. Ennek lépései:

-ok meghatározása
-rendszeres testmozgás
-fizikai és lelki kikapcsolódás
-egészséges táplálkozás
-szabályos alvási szokások kialakítása

Hirdetés
Hirdetés betöltése...