Személyre szabott pajzsmirigy étrend ( Szerző: Dr. Tihanyi László )


Hirdetés

Az egészséges életmód, melynek fontos részét képezi a megfelelő táplálkozás, az egyik legfontosabb tényező a pajzsmirigy egészségének megőrzésében. Az elsődleges ok, amiért a pajzsmirigy betegek változtatni akarnak étrendjükön az az, hogy nem elégedettek testsúlyukkal és szeretnének lefogyni. Ez különösen jellemző azoknál, akik pajzsmirigy alulműködésben vagy Hashimoto thyroiditis betegségben (autoimmun pajzsmirigy betegség) szenvednek.

Egészséges “pajzsmirigy étrend”

Az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás minden hatásos és tartós fogyókúra alapja. Ezt a folyamatot azonban megnehezítheti a pajzsmirigy betegség, sokszor a betegek képtelenek veszíteni testsúlyukból.

Sok esetben az elhízás mögött hormonális egyensúlyzavar áll, s ez gátolja meg a fogyást.

Egészséges táplálkozással csökkenthetjük vércukorszintünket, ennek következtében csökken a „nyomás” a hasnyálmirigyen, így javul az emésztés, erősödik az immunrendszer és teljes egészségi állapotunk javulhat.

Az egészséges életmód és étrend alapfeltétele a pajzsmirigy megfelelő működésének.

Az első néhány hét

A tapasztalat azt mutatja, hogy az életmódváltás, s így táplálkozási szokásaink megváltoztatása is az első 21-30 napban a legnehezebb. Ez az első 3-4 hét tehát a legfontosabb időszak különösen azoknak, akik korábban kifejezetten egészségtelenül étkeztek (gyorséttermi ételek, nasik, csoki, chipsek, cukros üdítők, stb.). Ha sikerül „túlélni” ezt a periódust, utána már minden könnyebben fog menni.

Mielőtt elkezdené a „pajzsmirigy diétát”, érdemes naplót vezetnie és leírnia egy hétig mindent, amit megeszik és megiszik. De fontos, hogy ne csak a főétkezéseket jegyezze fel, hanem minden falatot, amit a szájába tesz.

Pajzsmirigy alulműködés és pajzsmirigy túlműködés

Természetesen a pajzsmirigy betegségek eltérőek, ezért joggal gondolhatnánk, hogy egy pajzsmirigy alulműködésben szenvedő betegnek alapvetően más étrendre van szüksége, mint annak, aki pajzsmirigy túlműködésben szenved. De ez csak az alkalmazott gyógynövényekre és étrend-kiegészítőkre igaz.

Az ételek esetében más a helyzet. Ott alapvetően arra kell figyelni, hogy pajzsmirigy túlműködésben fogyasszunk megfelelő mennyiségben a goitrogéneket tartalmazó ételeket, mivel azok képesek gátolni a pajzsmirigy működését.

Goitrogéneket tartalmazó ételek: brokkoli, karfiol, nem fermentált szója.

A pajzsmirigy étrend fontos jellemzője, hogy kerüljük a glutén tartalmú ételeket (kenyerek, tészták, stb.), csökkentsük minimálisra a tejtermékek fogyasztását.

A pajzsmirigy étrend legfontosabb szabályai

1, minimalizáljuk vagy teljes egészében iktassuk ki étrendünkből a magas feldolgozottságú ételeket és a finomított szénhidrátokat, cukrokat

Ezek az ételek ugyanis gyors vércukorszint emelkedést provokálnak, ami hosszabb távon megterheli a hasnyálmirigyünket.

2, soha ne hagyjuk ki a reggelit

Fontos, hogy mindenképpen fogyasszunk reggelit, s ezzel stabilizáljuk vércukorszintünket közvetlenül ébredés után. A reggeli inkább fehérjében bővelkedjen, kerüljük a magas szénhidráttartalmú reggeliket.

3, többször fogyasszunk kisebb adagokat

Ha naponta több alkalommal étkezünk, s az egyes étkezések között csak néhány órát hagyunk, vércukorszintünk egész nap stabilan fog mozogni egy szűk intervallumban, s ez csökkenti legjobban a hasnyálmirigyre nehezedő terhelést, ami az egészséges fogyás fontos tényezője.

Tipikus étrend pajzsmirigybetegeknek

Reggel 6 óra: gyümölcs smoothie (áfonyával, eperrel), 2 csésze tisztított víz, lenmagolaj, 1 főtt tojás, paradicsom, paprika, uborka

Reggel 8 óra: egy alma

Délelőtt 10 óra: fél csésze tökmag

Ebéd: grillezett csirkemell salátával

Délután 2 óra: saláta és egy protein szelet

Délután 4 óra: gyümölcs smoothie

Este 6 óra: csirke vagy pulykamell vagy lazac, 1-2 adag párolt zöldség

Este 8 óra: fél csésze mandula vagy dió

Természetesen ez csak egy minta étrend, alapvetően az a fontos, hogy fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt. valamint jó minőségű fehérjét, magas szelén és jód tartalmú ételeket: halat, fehér húsokat. Kiválóak az olajos magvak és az olíva olaj, tökmagolaj, lenmagolaj. Kerüljük a gabonaféléket és a magas szénhidráttartalmú ételeket, cukrokat.

Szerző: Dr. Tihanyi László, forrás

Hirdetés

Hirdetés betöltése..