Nem csak korhoz kötött a csontritkulás


Hirdetés

A korral jár, vélik sokan az oszteoporózisról. Pedig érdemes tenni a hosszú évek alatt kialakuló, és közben semmiféle tünetet nem okozó betegség ellen.

A csonttömegünk kb. 30 éves korunkban éri el a maximumot. Addig a csontépítő folyamatok túlsúlyban vannak a csontbontó folyamatokkal szemben, ekkortól viszont megkezdődik a csontszövetállomány fokozatos leépülése, így a csonttömeg évente kb. 1 százalékkal csökken. A nőknél a változó kor időszakában felgyorsul a csontvesztés, mivel a szervezetük kevesebb ösztrogént termel. Ráadásul kalciumból sem vesz fel annyit a táplálékokból, illetve ez a mennyiség is lassabban épül be a csontokba. Mindezek miatt a csontok kevésbé lesznek teherbíróak, és könnyebben eltörnek. Sajnos nehéz észrevenni a problémát, hiszen mire az oszteoporózis jellegzetes tünetei – hajlott testtartás, testmagasság csökkenés, illetve törések – jelentkeznek, rendszerint már előrehaladott stádiumban van a betegség.

nem csak

Könnyebb a kórt megelőzni, mint gyógyítani, tartja a mondás. A változás korában a csontok mész- és ásványianyag-tartalma csökken, elsősorban a kalcium szorul pótlásra. Tej, tejtermékek, banán, húsok, halak fogyasztása javasolt, valamint a nem túl megerőltető mozgás. A dohányzás, az alkohol fogyasztása még jobban károsítja az egészséget ebben az életkorban. A betegség jól szűrhető a csontsűrűség mérésével, ezért ez ajánlatos minden 40 év feletti hölgynek. A nők életében a havi ciklus elmaradásával jelentős változáson megy át a hormonháztartás. Ez szinte észrevétlenül kezdi ki az addig jelentős szervezetet. Kicsit görnyedtebb lesz a járás, fáradékonyság jelentkezik, egy idő után csökken a magasság, görbül a testtartás. Az ok: a kialakuló csontritkulás. A kór lopakodva uralkodik el a csontrendszerben, amikor törik a combnyak vagy összeroppan a csigolya, a folyamat már megfordíthatatlan.

A csontritkulás klasszikus gyógyszeres kezelése a megfelelő kalciumbevitel. Ezt a természetben és táplálékainkban megtaláljuk, nagyobb mennyiségben a tej és tejtermékek, a mák, a szója és a banán tartalmazza. A kalciumnak a csontokba való beépüléséhez nagy szükség van D-vitaminra, aminek forrásai a máj, tojás, tej és tejtermékek. A túlzott foszforbevitel viszont gátolja ezt a beépülést, ezért lehetőleg kerülni kell a kólaféléket, ömlesztett sajtokat, belsőségeket, illetve a húsokat, húskészítményeket. Csökkenteni kell a zsírfogyasztást, az ételeket főleg párolás útján készítsük rántás helyett, az ételeket, ahol lehet, tejporral, sajttal, túróval dúsítsuk. A szójatermékek növényi ösztrogéntartalmuknál fogva nagyon jó hatásúak változó korban. A koffein és az alkohol kedvezőtlenül hat a csonttömegre, viszont kedvezően hat a rendszeres testmozgás (gyors gyaloglás, futás, aerobik, lépcsőzés, súlyzózás).

A közelmúlt egyik nagy jelentőségű felfedezése az eddig alig ismert K2-vitamin, melynek csontvédő hatását klinikai vizsgálatok mutatták ki. Ez, a K-vitaminok egyik fajtája kulcsszerepet játszik abban, hogy a kalcium valóban a csontokba épüljön be és ne rakódjon le az erekbe. A közelmúlt egyik nagy jelentőségű orvosi felfedezése a K2-vitamin, melynek csontvédő hatását klinikai vizsgálatok mutatták ki. Ez a vitamin tájainkon még szinte nem ismert, de Nyugat-Európában is csak az elmúlt pár évben ismerték fel, hogy milyen fontos szerepet játszik a csontok erősítésében.

Sokan úgy gondolják, hogy kalciumpótlással egyszerűen megelőzhető a csontritkulás. A kalcium tényleg nagyon fontos, de nem elég. Az önmagában szedett kalciumnak csak kis része jut el a csontokhoz. Ahhoz, hogy felszívódjon, és hatékonyabban beépüljön a csontokba, szükség van K2- és D-vitaminra is. Az önmagában bevitt kalciumnak K2-vitamin nélkül káros mellékhatásai is lehetnek, pl. lerakódhat az erekben, és érelmeszesedést okozhat. A kalcium úgy rakódik le az erek falán, mint a vízkő a csövekben, aminek akár érszűkület vagy szívinfarktus is lehet a következménye. Ezért fontos a kalcium mellett megfelelő K2-vitamin beviteléről is gondoskodni. A K2-vitamin kétféle módon javítja a csontok állapotát: egyrészt fokozza az új csont képződését, másrészt akadályozza a csontbontó sejtek túlzott működését.

A K2-vitamin a D-vitaminnal finom összhangban végzi a feladatát. A D-vitamin segíti a kalcium felszívódását, a K2-vitamin pedig a kalciumot a csontokhoz irányítja és segíti a beépülését a csontszerkezetbe. A csontritkulás megelőzésében a K2- és a D-vitamin egymást erősítő hatását orvosi kutatások bizonyítják. Régebben étrendünk elegendő K2-vitamint tartalmazott. A háziállatok szervezete képes volt zöld növényekből előállítani ezt a vitamint, amikor legelőn, kertben tartották őket. A nagyüzemi állattartás elterjedésével ez megváltozott, így ezekben az ételekben (pl. marhahús, tej, vaj, tojás) ma már jóval kevesebb K2-vitamin található, mint régen. Mivel a modern étrend nem tartalmaz elegendő K2-vitamint, tanácsos pótolni ezt.

Az egészséges csontok fenntartásához tehát kalcium, K2-vitamin és D-vitamin szükséges. Ennek fontosságát az is alátámasztja, hogy sorra jelennek meg Európában olyan készítmények, melyek a három hatóanyagot kombináltan tartalmazzák.

Dr. Győri György, belgyógyász szakorvos

 
 
Hirdetés
Hirdetés betöltése...