Mire jó a csicseriborsó


Hirdetés

A hazánkban még alig ismert,  számtalan jótékony hatással rendelkező csicseriborsó!

csicseriborsó

A csicseriborsó (Cicer arietinum) a pillangósvirágúak (Fabaceae) családjába tartozó, egynyári növény. A népnyelvben bagolyborsónak is nevezik. Szára négyszögletes, elágazó. Az étkezésre használt fajtájának virágai fehérek. Termése hüvelytermés, mely világos színű. Június-júliusban többnyire önmegporzással termékenyül. A hüvelyekben 1-3 mag található, melyek gömbölyűek, sárgás színűek. A termés íze kellemes, dióra emlékeztető. A csicseriborsót a görögök és a rómaiak már az ókorban ismerték és előszeretettel fogyasztották is. Az egyiptomiak és az arabok a kereszténység elterjedésével ismerték meg és kezdték el termelni.

A csicseriborsó jótékony hatásai

-A csicseriborsó jelentős fehérjében és élelmi rost tartalma miatt alkalmas a székrekedés megelőzésére vagy kezelésére.
-Rendszeres fogyasztása hozzájárul továbbá a vér koleszterinszintjének a csökkentéséhez, és ezzel mérsékli a szív-, érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát.
-Alacsony a glikémiás indexe és pektintartalma miatt lassítja az étkezés utáni gyors vércukorszint-emelkedést, majd az utána kialakuló túlzott vércukorszint- ingadozást, ezért cukorbetegek számára is javasolt élelmiszer.
-Jelentős fehérjetartalma miatt kisgyermekek, várandós anyukák, sportolók és idősek, valamint vegetáriánusok étrendjébe illeszthető.
-A téli napfényhiány okozta depresszió megelőzésére is ajánlott, mert hüvelyesre jellemző triptofán tartalma szerotoninná alakul a szervezetben. A szerotonin idegingerület-átvivő anyag. A szerotonin felelős a normális alvásért és jelenléte szükséges a depresszió elleni küzdelemhez, a jó hangulathoz.
-Vastartalma növeli az energiánkat, és kimondottan fontos alapanyag menstruáló és terhes nőknek és a vérszegényeknek is.
-Alacsony zsír- és magas rosttartalmának köszönhetően a fogyókúrázóknak sem kell lemondaniuk erről a növényről.
-Segíti a belek munkáját ezzel növeli a hasznos anyagok felszívódását.Az egyik legemészthetőbb hüvelyes növényünk.
-Kedvező szénhidrát-összetétele (keményítő és élelmi rost) indokolja, hogy a korszerű, egészségmegőrző táplálkozásban is szerepet kapjon.
-Közepes mennyiségben tartalmaz antioxidáns hatású karotint és E-vitamint, melyek a rosszindulatú daganatok, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, továbbá az öregedés késleltetésében játszanak szerepet.
-Folsavtartalma hozzájárul a normális vérképzéshez, valamint a terhesség alatt a velőcső záródási rendellenességek mérsékléséhez.
-A téli időszakban fogyasztása kifejezetten ajánlott, melegítő hatású zöldség.
-Alacsony zsír- és magas rosttartalmának köszönhetően a fogyókúrázóknak sem kell lemondaniuk erről a növényről.
-Kedvező szénhidrát-összetétele (keményítő és élelmi rost) indokolja, hogy a korszerű, egészségmegőrző táplálkozásban is szerepet kapjon.

Figyelem!
A nyers csicseriborsó emészthetetlen méreganyagokat tartalmazhat, ezért felhasználás előtt mindenképpen szükséges beáztatni, és az első áztatólevet leönteni. Főzni csak friss vízben szabad.

Hirdetés
Hirdetés betöltése...