Mi vált ki éhséget és mi az, ami laktat?






Hirdetés betöltése…



Ha korog a gyomrunk, csak egyet akarunk: enni. De hogyan szabályozza ezt a szervezet, és a laktató élelmiszerek hogyan segíthetnek a fogyásban?

Olykor majd’ összeesünk az éhségtől, máskor teljesen telítve érezzük magunkat. Mindkét jelenség mögött kifinomult mechanizmusok állnak, amelyeket a szervezet összehangol.

Ha éhséget érzünk, ez azt jelenti, a szervezetnek energiára van szüksége, éspedig lehetőleg gyorsan. Következésképp felfalunk valami ehetőt – ha farkasétvágyunk van, olyan energiaforrásokat részesítünk előnyben, mint a cukor vagy a zsír. Ezáltal kitágul a gyomor, és jelzi: elég, nincs több ételre szükség. A jóllakottság érzése jelentkezik.

A szervezetben jelen lévő számos anyag hatással van az éhségre és a jóllakottságra. Ennek az összetett szabályozásnak a központja az agyban van. Cél: a szervezetet annyi energiával ellátni, amennyire szüksége van, és a testsúlyt nagyjából állandón tartani.

Probléma: evés kedvtelésből

Ennek ellenére sokan hízunk. Talán kudarcot vall az endogén kontroll? Sokkal inkább becsapjuk azt. Mert először is manapság egy étkezés jóval több kalóriát nyújt, mint a régebbi időkben. Nem eszünk azonban kevesebbet, hanem inkább többet. Másrészt nem csak akkor eszünk, amikor éhesek vagyunk. Kedvtelésből, étvágyból eszünk. Az éhség akkor jelentkezik, ha a szervezetnek energiára van szüksége, azonban ettől függetlenül is fellép. Például étvágyunk támad egy croissant-ra, ha látjuk, érezzük az illatát. Ha spórolnánk a kalóriákkal, kordában tartanánk az étvágyunkat, és többet sportolnánk, következésképp fogynánk.

Állandó éhség? Válasszuk a megfelelő élelmiszereket!

Aki fogyni szeretne, az könnyebben teszi, ha nem éhes állandóan. Egyes élelmiszerek csak rövid időre laktatnak, mások több órára. Ha étrendünk túlnyomórészt gyorsan emészthető szénhidrátokat tartalmaz, ezek a kevésbé laktató ételekhez tartoznak. Ilyen a csokoládé, a fehér kenyér vagy a cukros limonádé. Ha lassan vagy rosszul emészthető cukrokat fogyasztunk, azok hosszabb időre laktatnak. Ide tartoznak a teljes kiőrlésű termékek és a rostban gazdag élelmiszerek, mint a hüvelyesek és a zöldségek.

A leginkább laktató tápanyag azonban a fehérje. Főleg az állati eredetű élelmiszerekben találunk sok fehérjét, például a tojásban, húsban, halban és a tejtermékekben. Ráadásul a szervezetnek a fehérje emésztéséhez van szüksége a legtöbb energiára. Ez azt jelenti, hogy már kalóriákat használ fel, mielőtt újakat venne fel. A szénhidrátok hasznosításához kevesebb energiára van szüksége a szervezetnek, a zsíréhoz szinte semennyire. Mindenesetre ne vigyük túlzásba a fehérjefogyasztást, mert a túl sok fehérje megterheli a vesét.

A jóllakottságot befolyásolja az étel térfogata

Az ételekben lévő tápanyagok mellett azok térfogata is fontos szerepet játszik. Elsősorban a bevitt térfogattól lakunk jól, nem csak a tartalmazott kalóriáktól. Ha ez elég nagy, a gyomorfal kitágul, és jelzi, hogy „jóllakott”. A vízben és rostokban gazdag élelmiszerek, mint a saláta, zöldségek és hüvelyesek gondoskodnak erről a hatásról, és ugyanakkor kevés kalóriát tartalmaznak.

A sokat ígérő fogyási stratégia ennek megfelelően a következőképpen néz ki. Részesítsük előnyben a fehérjében és rostokban gazdag élelmiszereket, válasszuk a lassan emésztődő szénhidrátokat, a zsírokkal inkább spóroljunk. Ezeket a fogásokat bőségesen kombináljuk zöldségekkel. Igyunk elegendőt, leginkább vizet vagy teát. A hígítatlan gyümölcslevek és üdítők ugyanis fölösleges kalóriákat tartalmaznak. És persze mozogjunk sokat!

forrás

A LEGJOBB ÖREGEDÉSGÁTLÓ ITAL
6 év után lezárult a Dr. Lenkei vitaminok elleni pere - Íme az eredmény...



Hirdetés
Hirdetés betöltése...
Hirdetés