Króm: a vércukorszint egyensúlyáért


Hirdetés

 krom

 

A króm az inzulinnal együtt közreműködik a szénhidrát-anyagcserében, és segít a fehérjéket eljuttatni oda, hol szükség van rájuk. Elősegíti a fogyást, valamint megakadályozza, illetve csökkenti a magas vérnyomást.

Mivel a króm fontos szerepet játszik a glükóz lebontásában, elengedhetetlen a szervezet energia háztartásának megfelelő működéséhez, de ugyanilyen fontos a koleszterin, a zsírok és a proteinek szintézisében, valamint a fogyás elősegítésében is. Segít stabilizálni a vércukorszintet az inzulin megfelelő felhasználásával, ezért hasznos nyomelem a cukorbetegségben és a hypoglikémiában szenvedők számára.

Napjaink krónikus betegségeinek legfőbb okai az elszabadult vércukorszint és az inzulinproblémák. Bár számos szakértő szerint az inzulinproblémák kezelésének egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldása a szénhidrátfogyasztás csökkentése, a krómbevitel növelése is megfontolandó módszer.

A króm hatása

Ha rendszeresen biztosítjuk szervezetünknek, a króm számos olyan betegség megelőzésében és kezelésében segít, amelyet az inzulinrezisztencia okoz vagy tesz súlyosabbá. A króm, mint nyomelem többek között az alábbi rendellenességek megelőzésében és kezelésében lehet hasznos:

  • túlsúlyosság
  • hypoglikémia (alacsony vércukorszint)
  • agyvérzés
  • magas vérnyomás
  • Crohn-betegség
  • vastagbélgyulladás
  • fekély
  • gyomorhurut
  • sclerosis multiplex
  • migrén
  • pszichiátriai rendellenességek

A króm messze a legfontosabb ásványi anyag a glükózlebontásban. Legtöbbünk szervezetében sajnos nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben, vagy egyenesen hiányzik. Ennek okai a következők lehetnek: az ételeinkben található természetes króm nehezen szívódik fel a szervezetben; kevés olyan táplálékot fogyasztunk, amely krómot tartalmaz; az élelmiszer-feldogozás során a krómtartalom gyakran elveszik; a magas cukorfogyasztás miatt a szervezet krómtartalékai csökkennek. A fehér cukor, a finomliszt és a többi egészségtelen, magas szénhidráttartalmú étel nagy mennyiségű fogyasztása pedig jócskán megnehezíti a normál vércukorszint megtartását.

A krómhiány fáradtsághoz, idegességhez, glükózintoleranciához (főleg cukorbetegeknél), az aminosavak nem megfelelő lebontásához, valamint érelmeszesedéshez vezethet.

A táplálékkiegészítőket leszámítva nincs igazán ideális megoldás a szervezet krómhiányának megfelelő pótlására. Bár a gomba, az árpa és a teljes kiőrlésű gabonák bizonyos mennyiségben tartalmazzák ezt a nyomelemet, de csak akkor, ha azok krómban gazdag táptalajból származnak (ami sajnos manapság nem jellemző). A sörélesztő szintén ismert krómforrás, de mivel az élesztőre sokan érzékenyek, ez nem feltétlenül jelent életképes megoldást.

A króm és a cukorbetegség

A króm rendkívül hatékony eszköz a cukorbetegség kezelésében. Miután a szervezet krómtartalékai optimális szinte visszaállnak, a vércukorszint jellemzően csökken, és a cukoringadozás kezelhetőbbé válik.

Egy pekingi kísérlet során 180 olyan személyt vizsgáltak meg, akik 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek. A kutatók azt találták, hogy napi 1 000 mcg (1 mg) króm 2 hónap alatt képes volt stabilizálni a betegek vércukorszintjét. Négy hónap elteltével pedig további javulást következett be a kísérletben résztvevők vércukor-, inzulin és koleszterinszintjében.1 Ez márpedig olyan eredmény, amely gyógyszeres kezeléssel sem lett volna feltétlenül elérhető.

A króm és a fogyás

Ha túlsúlyos vagy, akkor nagy valószínűséggel inzulinrezisztanciában szenvedsz (a súlyfölösleg egyszerre oka és következménye is e rendellenességnek). A csökkentett szénhidráttartalmú étrend mellett a krómbevitel a legjobb megoldás a zsírfelesleg csökkentéséhez.

A kutatások szerint a króm a következőképpen hat a szervezetben:

  • Csökkenti az éhséget, illetve a cukorfogyasztás iránti vágyat, így könnyebb tartani a csökkentett szénhidráttartalmú étrendet.
  • A króm akár drasztikus étrendváltoztatás nélkül is csökkenti a teljes zsírmentes testtömeget, ami felgyorsítja a szervezet anyagcseréjét, ezáltal pedig további zsírokat égetünk el.2
  • A króm segít megelőzni az izomvesztést, ha célirányosan csökkentjük a kalóriabevitelt.3
  • A króm javítja a testmozgás, illetve az edzések kalóriaégető hatását, így a fogyás még gyorsabb4. Itt érdemes megjegyezni, hogy az edzés igénybe veszi a szervezet krómtartalékait, ezért rendszeresen kell pótolnunk ezt a nyomelemet.

Szívbetegségek

Az inzulinszinthez köthető rendellenességek és a túlsúly fontos kockázati tényezők az egyes szívbetegségekben, sőt, a krómhiány nagy valószínűséggel szívproblémákhoz vezet. Azonban, ha gondoskodunk az optimális krómbevitelről, akkor ezen nyomelem segít az értisztító hatású HDL-koleszterin (a „jó” koleszterin) koncentrációjának növelésében, csökkenti az LDL-koleszterin és a triglicerid-szintet a vérben, és ezáltal segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását. A kutatások szerint a hatásfok még jobb, ha a krómot niacinnal egészítjük ki.5

Magas vérnyomás

A magas vérnyomás egyik oka jellemzően az inzulin-túltermelés (hiperinzulinémia) és az inzulinrezisztencia. A vércukorszint – krómbeviteltől függő – csökkenése és emelkedése stimulálja a szervezet szimpatikus idegrendszerét, és ez segít a vérnyomás szabályozásában.

Öregedés

Az öregedés késleltetésére irányuló vizsgálatok során a tudósok a magas vércukorszint miatt bekövetkező sejtsérüléseket és sejthalált is vizsgálták. Ezen folyamat, a glikáció, úgy tűnik, fontos szerepet játszik az öregedésben.

Érdemes tudnunk, hogy ha az öregedés hatására a vérkeringés lecsökken a szervezet egyes pontjain, akkor azon területek szöveteinek különösen szükségük van oxigénre és tápanyagokra (többek között krómra). Az artériák egészségét támogató étrend-kiegészítők közül pedig messze a króm a leghatékonyabb.

A króm természetes forrásai

A króm természetes formában számos tápanyagforrásban fordul elő, bár csak minimális mennyiségben (általában 1 vagy 2 mikrogramm adagonként), és az élelmiszer-feldolgozási módszerek is káros hatással vannak a természetes króm mennyiségére.

A króm kiváló forrásai:

  • hagyma, paradicsom, gomba
  • sörélesztő
  • osztriga, kagyló, rák
  • teljes kiőrlésű gabona, burgonya

A sörben és a borban is felhalmozódhat króm az erjedés során, ezért ezek is természetes forrásnak tekinthetők.

A króm napi szükséglete

A króm táplálékkiegészítő formájában való bevitelének nincsenek mellékhatásai (bár egyes személyeknél enyhe álmatlanság vagy ingerlékenység fordulhat elő, ha első alkalommal használnak krómkiegészítőket).

Az inzulint adagoló cukorbetegeknek viszont oda kell figyelniük, mivel a króm fogyasztása nagy valószínűséggel csökkenteni fogja a napi inzulinszükségletüket, és az optimális inzulindózis meghatározása az orvos feladata.

A különböző krómkészítmények közül a pikolinát és polinikotinát alapú a legjobb, mivel ez a kettő garantálja a legjobb felszívódást a szervezetben. A köztük lévő különbség elhanyagolható, mindkettő jótékony hatású és biztonságos, és jóval hatékonyabb a króm bármely más típusánál.

A túlsúlyosság és az inzulinrezisztanciával kapcsolatos egyéb problémák kezelésére napi 200-600 mcg króm bevitele javasolt. Súlyos cukorbetegség és extrém túlsúly esetén a napi adagot érdemes 600-1000 mcg értékre emelni.

Forrás:dietless.hu

Hirdetés
Hirdetés betöltése...