Hirdetés betöltése...

Köztudott a cukros üdítőitalok egészségkárosító hatása. Akkor mit igyunk helyette??!


Hirdetés

A cukros üdítőital számos betegségben kóroki tényező. A Népegészségügyi Termékdíj legfontosabb üzenete, hogy a hazai lakosságot az egészséges táplálkozás felé terelje, csökkentve azoknak az élelmiszereknek a fogyasztását, melyek egészségtelennek tekinthetők, s amelyek felelősek számos betegség kialakulásáért. Mindezek alapján a cukros üdítőitalok – melyek fogyasztása a lakosság széles körét érinti – a kiemelten egészségtelen élelmiszerek sorába tartoznak. Cukros üdítőitalnak tekintünk minden olyan italt, mely szénsavval dúsított, és hozzáadott cukrot tartalmaz.

A cukros üdítőitalok egészségkárosító hatása. Akkor mit igyunk helyette??!

Köztudott a cukros üdítőitalok egészségkárosító hatása. Akkor mit igyunk helyette??!

A cukros üdítőitalok egészségkárosító hatásai

A cukros üdítőitalok egészségkárosító hatása tudományosan bizonyított, növeli az elhízás, a II. típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Fogyasztásuk jelentős energiatartalmuk ellenére az éhséget nem csillapítja, így többletenergiaként jelentkezik.

 

Cukros üdítők fogyasztása és az inzulinrezisztencia

A cukros üdítő elfogyasztása során a finomított cukortartalom miatt növekszik a szérumtriglicerid szintje, a vérnyomás, csökken a HDL-C szintje, a magas glikémiás terhelés pedig inzulinrezisztenciát eredményez. Egy középiskolások körében végzett vizsgálat szerint minden további adag cukros üdítő elfogyasztásával az elhízás valószínűsége 60%-kal nő. A cukros üdítők negatívan befolyásolják az ízérzetet is. Különösen gyerekeknél volt kimutatható, hogy akik víz helyett rendszeresen cukros üdítőt fogyasztanak, az egészséges, kevésbé édes élelmiszereket (például a zöldséget, gyümölcsöt) nem találják ízletesnek, így nem is fogyasztják azokat. Az elfogyasztott cukros üdítőital mennyiségének növelésével az egészségkárosító hatás fokozódik. A vizsgált általános iskolás gyermekek háromnegyede naponta többször vagy naponta fogyaszt ilyen terméket, melynek mennyisége a 14 éves korra már eléri a napi fél litert.

 

A cukros üdítőital nem lehet alapélelmiszer!

A cukros üdítők nem alapvető élelmiszerek, könnyen helyettesíthetők diétás változattal, illetve vízzel, elhagyásuk az étrendből semmiféle kockázattal nem jár az egyén számára, ellenkezőleg, bizonyítottan csökkenti az elhízás, a II. típusú cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Az úgynevezett HFSS élelmiszerek (High Fat, Sugar, Salt), melyeknek magas a zsír-, cukor- és sótartalma, nagy az energiasűrűségük, de értékes tápanyagot ugyanakkor alig tartalmaznak, a táplálkozási piramis csúcsán helyezkednek el, azaz minimális fogyasztásuk ajánlott. Ezek az egészségtelen élelmiszerek bizonyítottan növelik az elhízás, cukorbetegség, magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, egyes daganatos betegségek előfordulását.
 

De akkor mit igyunk helyette, ami ugyanolyan élvezeti forrás, viszont egészséges??!

Mint ahogy sok más dolog esetében, úgy a cukros üdítők helyett is van egészséges alternatíva. Ez pedig az friss gyümölcslé. Nem, nem a boli “100%-os gyümölcstartalmú” löttyökről beszélek, hanem a otthon préselt, friss, finom, tartósítószereket és színezéket nem tartalmazó levekről van szó. Ezeket pedig egész egyszerűen felhígíthatod szénsavas vízzel, tehetsz bele jégkockát és voila, kész íz egészséges frissítő!
Mivel a szénsavas víz nem tartozik az egészséges italok közé (mivel elősegíti a szervezet elsavasodását, elvonja a kalciumot a csontoktól és a fogaktól, elősegíti a csontritkulást, nem tesz tút az ízületeknek és gátolja a méregtelenítést), ezért ne vidd túlzásba a fogyasztását. Mértékkel fogyasztva, házi gyümölcslével vegyítve, bolti löttyök helyett viszont kitűnő választás.

A legjobb választás, ha otthoni gyümölcsfacsarásról beszélünk

Fontos, hogy minőségi géped legyen ahhoz, hogy kinyerd a gyümölcsök (és zöldségek) teljes tápértékét, összes vitaminját és ásványi anyagát. A legtöbb gyümölcsfacsarók nagyon magas fordulatszámon működnek és meglehetősen kevés levet nyerhetünk ki belőlük. A magas fordulaszámon valópréselés viszont hővel jár, a hő hatására pedig az értékes vitaminok és ásványi anyagok elvesznek a gyümölcsökből, így a lé is veszít értékéből. Ha viszont lassú fordulatszámmal préseljük ki a gyümölcsöket, zöldségeket, megmarad az tápérték és sokkal több levet nyerhetünk ki belőlük.

 

Hirdetés
Hirdetés betöltése..