Így csökkentheted az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát!


Hirdetés

Ahogy a legtöbb betegség a szívérrendszeri betegségek kialakulása is több tényező együttes következménye, de úgy tűnik, hogy a koleszterinnek van az egyik legjelentősebb szerepe.

 

A koleszterinről, mint gyűjtőfogalomról sokat lehet hallani, azonban a legtöbb írás hiányos, mivel nem helyez hangsúlyt a koleszterinnek a különböző élettani funkcióira. Ez kulcsfontosságú mivel csak ez által érthetjük meg a betegség kialakulásának folyamatát illetve, ez által tudatosíthatjuk, mit tehetünk a megelőzés érdekében.

A laborokban mért koleszterin szint valójában a szervezetben keringő teljes koleszterinre vonatkozik, ami önmagában nem szolgál számunkra hasznos információval, hiszen ez az érték magába foglalja úgy a “jó”, mint a “rossz” koleszterint.  De hogyan tud eligazodni egy laikus az orvosi és labordiagnosztika világában? Antalffy Tibor „Szeretném, ha sokáig dobognál” könyve egyszerű és mindenki számára érthető módon igazít el a szívérrendszer egészségének a világában.

Mit is jelent a jó és a rossz koleszterin fogalma?

Mivel a zsír vízben nem oldódik, ezért a vérben sem tud keringeni. Hogy mégis szállítódni tudjon, ezért összekapcsolódik egy fehérje vegyülettel, lipoproteineket alkotva. A lipoproteinek a zsírtartalmuk függvényében és sűrűségük alapján osztályozhatóak: LDL (lowdensity lipoprotein ) és HDL (high density lipoprotein).

Az LDL lesz a bűnbak, azaz a rossz koleszterin, mert ez lerakódik az erek falában és zsíros rögöket és érelmeszesedést okoz. A HDL lesz a jó koleszterin, mivel ez érfalba lerakódott zsírt visszatoloncolja a májba. Az érelmeszesedés azért alakul ki, mert a rossz koleszterinből több van, mint a jóból, ezért az erek falában lerakódó zsír mindig többletben van.

A legújabb nézőpontok szerint nem is annyira a magas LDL hanem az alacsony HDL szint az, amiért aggódnunk kellene.

A HDL az érelmeszesedést gátló “antiaterogén” koleszterin rész, amely ha eléri a 1,5 mmol/l értéket a férfiaknál, illetve 1,7 mmol/l-et a nők esetében, akkor jó védettséggel rendelkezel az érelmeszesedéssel szemben. De viszont a 1,0 mmol/l  illetve 1,2 mmol/l  érték alatt már biztosra vehető hogy beindul a meszesedés.

 

A rizikó megítélése

Az érelmeszesedés kialakulásának rizikóját az aterogén indexel számíthatjuk ki, amely a teljes koleszterin és a HDL (jó koleszterin) aránya.

Ez az érték egészséges embernél 4,5 alatt kell legyen. Minél kisebb ez az érték annál inkább védettséget élvez az illető személy az érelmeszesedéssel szemben.

Életvitel: a szívérrendszer tehermentesítés

A gyógyszeres kezelés eldöntése mindig szakember feladata, aki a beteg aktuális állapota és a labordiagnosztika alapján eldönti a kezelés irányát. De a gyógyszer önmagában korántsem megoldás. Az életvitelnek és étkezésnek jut a legfontosabb szerep.

A szívérrendszert tehermentesíteni kell minden olyan rizikófaktortól, amely hozzájárul az érelmeszesedéshez.

  • Az aktív dohányzás abbahagyása és a passzív dohányzás elkerülése.
  • A tömény erős kávé magas koffein tartalma a tanulmányok szerint növeli a rossz koleszterin értékeit. Csökkentsük a koffein bevitelt.
  • A testsúly és a koleszterin szint között szoros összefüggés van. A testsúly csökkenése így értelemszerűen a koleszterin csökkenéséhez vezet
  • A zsíros ételek valóságos koleszterin bombák, kerüljük ezeket. A táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek ajánlása szerint az egészséges ember napi koleszterin bevitele legyen 300 mg alatt, míg szívbetegek esetében gyakorlatilag  ez nulla kell legyen!
  • Míg a telített zsírsavak károsak, addig a telítetlen zsírsavak jótékonyan fejtik ki a hatásukat. Az Omega 3 zsírsavak csökkentik a rossz koleszterint és növelik a jó koleszterint. Fontos megjegyezni, hogy a jó koleszterin értékének a növekedéséhez türelemmel kell lennünk, hónapok is eltelnek, míg a metabolikus folyamatok során sikerül elérni HDL növekedését.
  • A főétkezések előtt együnk gyümölcsöt (soha ne fogyasszunk teli gyomorra gyümölcsöt, mert a pangás miatt beindul a gyümölcs fermentációja). Naponta kerüljön az asztalra saláta vagy főzelék. Ez elősegíti a rostokban gazdag anyagok bevitelét
  • Említettük, hogy az érelmeszesedés kialakulása multifaktoriális folyamat. Az egyik legfontosabb tényező a koleszterin mellett a stressz. Így a megfelelő étrendhez megfelelő életvitelt kell társítani és kerülni minden olyan élethelyzetet, amely feszültséghez, szorongáshoz, idegeskedéshez vezet.

 

Forrás:http://filantropikum.com/igy-csokkentheted-az-erelmeszesedes-kialakulasanak-kockazatat/

Hirdetés
Hirdetés betöltése...