Ezt a hibát te is elköveted: így kell rendesen megfőzni a babot!


Hirdetés

A hüvelyesek, mint a bab,a szójabab, a lencse, vagy a földimogyoró gazdagok ásványi anyagokban, de Dr. Amanda Rose, az Egyesült Államok pszichológusa és kutatója szerint, ezeknek a tápanyagoknak alig a felét képes a szervezetünk hasznosítani.

A depresszió megelőzéséhez cinkre, vasra és magnéziumra van szükségünk, és ha a bab vagy más hüvelyesek részét képezik az étrendünknek, akkor természetes módon van lehetőségünk ezen ásványi anyagok felszívódásának növelésére. A helyes módszer, amelyet a hüvelyesek elkészítésére használhatunk: a hüvelyeseket egy éjszakán át áztassuk, nagyon meleg, 60 Celsius fokos vízben, a fitinsav tartalmának csökkentése érdekében.

Ez az egyszerű trükk az ásványi anyag felszívódásának lehetőségét akár 50-100%-al is képes megnövelni. Tanulmányok kimutatták, hogy amikor csökkentjük az élelmiszerben lévő fitinsavat, több ásványi anyag felszívására lesz képes a szervezetünk. A fitinsav mennyisége hüvelyesek, gabonafélék, diófélék és magvak esetében változó, a legmagasabb érték a szójabab és a földimogyoró esetében mutatható ki. A fitinsav csökkentésére azonban nem elégséges az egyszerű forralás.

Egy 1980-as tanulmány esetében, amely során három különböző babfajta főzése esetén vizsgálták a fitinsav szintjét, kimutatták, hogy a vörös bab 92%-ban tartotta meg a fitinsav tartalmát, míg az évelő babok 87%-ban és a mung bab 64%-ban. Egy másik vizsgálat során szintén a bab fitinsav szintjét mérték, de három órán át történő, különböző hőmérsékletű vízben való áztatást követően. A kísérlet azt mutatta, hogy a túl meleg vagy túl hideg víz nem bizonyult hatékonynak a fitinsav csökkentésére, ellentétben a leghatékonyabbnak tűnő 60 C fokos vízzel.

De akkor hogyan is készítsük elő a babot fogyasztásra? Dr. Rose szerint a következő képen járjunk el a kívánt hatás elérése érdekében:

– Vegyítsük össze a felforralt vizet egy kis hideg vízzel és öntsük a babra, ameddig el nem lepi azt. Mindezt tegyük egy nappal azelőtt, hogy főzni szeretnénk, és az edényt helyezzük meleg helyre.

– Mivel a bab felszívja a vizet, ezért mindig pótoljuk az áztató, meleg vizet.

– Hagyjuk legalább 18 órán keresztül ázni a babot, de akár többet is.

– Az így előkészített bab hamarabb megfő, és az emésztése is könnyebb lesz, a tápanyagok pedig jobban fel tudnak szívódni a szervezetben.

forrás: filantropikum.com

Hirdetés
Hirdetés betöltése...