Hirdetés betöltése...

Ezért nem kéne margarint fogyasztanunk


Hirdetés

Sokszor – leginkább a reklámok hatására – hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a szívbarát feltüntetett növényi olajok és margarinok teljesen egészségesek. Előnyben részesítjük őket vásárláskor, pedig jó, ha egyszer utánajárunk, hogy hogyan készülnek, és mit is tartalmaznak.

 

A növényi olajok és margarinok legtöbbször napraforgó, repce, szója, kukorica magjának kivonatából készülnek. Első hallásra persze sokkal egészségesebbnek tűnik, mint például a mangalicazsír. De ne hagyjuk figyelmen kívül azt sem, hogy milyen kémiai átdolgozások szükségesek ahhoz, hogy előállítsák a növényi olajat, margarint. Kémiailag elválasztják, majd szagtalanítják és átdolgozzák az olajat.

A növényi olaj, többek közt például a repceolaj, gyakran génmódosított és gyomirtózott termésből készül. A feldolgozás során többször átmossák savakkal és különböző vegyszerekkel is. Hidrogénezés folyamatán megy át az olaj ahhoz, hogy margarin jöjjön létre belőle. A folyamat során keletkezett transzzsírok, mint tudjuk igencsak károsak.

Átlagban, évente személyenként 30 kg növényi olajat fogyasztunk, és emellett az állati zsírok fogyasztási mennyisége sem csökkent. Ezzel szemben vajat csak 1, 5 kg-ot fogyasztunk évente.

A növényi olajok nagyon sok többszörösen telítetlen zsírokat tartalmaznak, melyek bekerülve a szervezetbe gyulladásokat és elváltozásokat okoznak, elzárják az ereket, és gyakorta okozói a bőrráknak is. Ezek az egészségesnek hitt olajok túl sok omega-6 zsírsavat tartalmaznak, és ez ekkora mennyiségben már inkább káros, mint hasznos. A növényi olajok és margarin túlzott fogyasztása megzavarja a hormonháztartást, és a szaporítószervek sejtjeire is káros hatással vannak: növelik a sterilitást és a termékenységet.

A növényi olajok könnyen oxidálódnak, így elvonják a szervezettől az antioxidánsokat. A nagy mennyiségű növényiolaj-fogyasztás például E-vitamin hiányt okozhat.

Ha már ennyi negatívumot hallhatunk az egészségesnek hitt növényi olajokról is, akkor jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy mit fogyasszunk. Szakemberek szerint sokkal jobban tesszük, ha a kókusz vagy olíva olajat, állati zsírt, vajat vagy akár a halolajat részesítjük előnyben.

 

 

Forrás:http://twice.hu/eletmod/ezert-nem-kene-margarint-fogyasztanunk

Hirdetés
Hirdetés betöltése..