Egészséges saláták


Hirdetés

 

Egészséges salátákA salátákat általában az egészséges ételekkel asszociáljuk – pedig rengeteg kalóriadús és vitamin-mentes saláta létezik! Némely (éttermi, bolti) saláta több mint 1000 kalóriát és/vagy 100gr zsírt tartalmaz! Ha biztosak szeretnénk abban lenni, hogy egészséges salátát fogyasztunk, íme néhány tipp a cél érdekében:..

  • Kerüljük az üzletekben készen vásárolható salátákat, a csomagolt salátákat és a gyorséttermi salátákat! Ezek általában kalóriabombák, tele tartósítószerekkel, szintetikus színezékkel és ízesítőkkel, zsírral, cukorral vagy/és sóval. Salátát nagyon könnyű házilag készíteni – lásd egyszerű saláták.
  • Kerüljük a majonézes, édes, sajtos öntettel készített salátákat – főleg a kész termékeket. Készítsünk házilag salátaönteteket – cukrot helyettesítsük fruktózzal vagy mézzel. Legyünk óvatosak a balzsamecettel is – az olcsóbb változat tele van cukorral, csakis a méreg drága balzsamecet természetesen édes! A legegészségesebb öntet az, ha leöntjük a salátát 1-2 kanál olívaolajjal és meglocsoljuk frissen csavart citromlével. Az olíva olajjal is legyünk óvatósak – a saláta ne ússzon az olajban!
  • Kerüljük a tésztasalátákat – ha nem tudunk tészta nélkül élni, akkor csakis teljeskiőrlésű lisztből készült tésztákat alkalmazzunk, és soha ne kombináljuk nyers gyümölccsel (a nyers gyümölcs hamarabb bomlik fel a gyomorban, elkezd erjedni, amely lelassítja az emésztést és a metabolizmust). Legegészségesebb az, ha a tésztát nem kombináljuk hússal és hallal sem (kivéve a füstölt, vagy nyers húst), mert a szénhidrát és fehérje lebontása másképpen történik a gyomorban. Lásd kombinációs diéta.
  • A világos zöldsaláták (pl jégsaláta) szinte semmi vitamint nem tartalmaznak – ezek helyett sötétzöld saláta leveleket válasszunk – pl rukkola, spenót, vizitorma, káposzta stb. Nagyon egészséges az, ha adunk a salátához néhány kanál zöldség, bab vagy gabona csírát – pl alfalfa, mungóbab, brokkoli, retek, mustár, amelyek különösen magas vitamin és ásványi anyagokkal rendelkeznek. Természetesen a friss zöldfűszerekről se feledkezzünk meg.
  • A salátákat mindig készítsük legalább 3 színnel – pl zöld, sárga, piros. Íme néhány remek alapanyag, amiket könnyen lehet kombinálni: paprika (piros, zöld, sárga), cukkini, sárgarépa, paradicsom, retek, cékla, káposzta, újhagyma, lilahagyma.
  • Egy egészséges saláta készülhet párolt, főtt vagy grillezett zöldségekből is, amiket hidegen is fogyaszthatunk saláta levelekkel és egyéb nyers zöldségekkel kombinálva. Remek erre a brokkoli, zöldbab, zöldborsó, lencse, bab. Egy saláta lehet meleg is – készítsük grillezett, sült zöldségekből, amit öntsünk le valami pikáns szósszal!
  • A salátához adhatunk sovány húst vagy halat – ezáltal fehérje dús lesz az ételünk. Ez a megoldás kiváló Low-carb diétázók számára!
  • Ha muszáj sajtot alkalmaznunk – felejtsük el a parmesan és egyéb zsíros sajtokat – csakis sovány, lehetőleg kecske vagy juh sajtokkal dolgozzunk (pl feta vagy halloumi), esetleg félzsíros mozzarellával.
  • Egy egészséges salátába még beleférnek a szárított gyümölcsök (pl áfonyát, mazsolát), diók, mogyorók – de csakis mérsékelten.
  • Sok egészséges salátát méregtelenítés alatt is fogyaszthatunk – az alábbi ételek lehetnek köretek, főételek, szendvicstöltelékek, parti ételek stb.

 

Ne feledjük, hogy egészséges saláták rendszeres fogyasztása az egészéges életmód egyik fontos feltétele!
Forrás:tutitippek.hu

Hirdetés
Hirdetés betöltése...