Bevált gyógymódok frontérzékenységre


Hirdetés


A frontok jönnek, mennek mostanában és egyre többen vannak azok, akiket az időjárás változása testileg, lelkileg megvisel. Néhány életmódbeli változtatással sokat javíthatunk a helyzeten.

Mi is a frontérzékenység?
Az időjárás változásaira adott túlzott reakció, amikor a szervezetünk képtelen megfelelő gyorsasággal alkalmazkodni a hőmérséklet, a légnyomás ingadozásaihoz, a hirtelen érkező felmelegedéshez, lehűléshez, szélhez vagy csapadékhoz. Leggyakoribb a hidegfronti és a melegfronti érzékenység, de sokakat hasonlóan megvisel például a mostanában egyre gyakoribb szeles időjárás vagy éppen a napokig tartó esőzés. A hagyományos orvoslás nem ismer rá megfelelő gyógyszert, a fájdalomcsillapítókat ajánlja a fejfájás és migrénes panaszok esetén, ami átmenetileg remekül elmulasztja a panaszokat, viszont hosszú távon számos káros hatással van az emberi testre.

A leggyakoribb panaszok:

fejfájás, migrén
álmatlanság
hangulatingadozások: depresszió, lehangoltság vagy éppen ellenkezőleg, túlpörgetettség, dührohamok, zaklatottság, ingerlékenység
levertség, erőtlenség
vérnyomás ingadozása
ízületi panaszok
különféle görcsök, rohamok

 

Mi okozza a frontérzékenységet?
A holisztikus gyógyászat szemszögéből nézve egyértelmű, hogy a természet ritmusából való kibillentség okoz az arra érzékenyeknél különböző tüneteket. Az a tény, hogy elszakadtunk a természet körforgásától, nem követjük az életmódunkban a természet bölcsességét, sok mindenben megnyilvánul. Egyrészt túlzottan elkényelmesedtünk, a széles körű gépesítésnek köszönhetően egyoldalú terhelést kap a testünk, általában túlterheljük viszont az agyunkat. Másrészt túl keveset vagyunk a szabadban, a friss levegőn és keveset mozgunk. A szervezetünk egy idő után megszokja ezt a látszólagos kényelmet és elpuhul – kevésbé tud alkalmazkodni a környezeti változásokhoz. Emellett túlhajszoljuk magunkat, túl sok üggyel és teendővel foglalkozunk egyszerre, túl szorosak a határidők, tehát túlságosan jang típusú életet élünk.

Jin és jang egyensúlya
A hagyományos kínai orvoslás ősi szemlélete szerint a természetben állandóan a két pólus harmóniája uralkodik, jin és jang kiegyensúlyozottan van jelen. A mai modern ember viszont felborította ezt az eredeti harmóniát a jang javára. A jang az aktív, férfias, cselekvő pólus, a jin a passzív, nőies, befogadó. A nyugati társadalmakban a legtöbben túlságosan aktív életet élünk, mindent kézben akarunk tartani, közben a másik pólust: a pihenést, az erőgyűjtést, a dolgok elengedését, megengedését elhanyagoljuk.

Visszaállítani az egyensúlyt és a belső erőnket
Ebből következően tehát a valódi, hosszú távon is működő gyógyír a frontérzékenységre az, ha visszaállítjuk a szervezetünk egyensúlyát és megerősítjük az alkalmazkodó képességünket.

Az egyensúly két alappillére a megfelelő táplálkozás és a rendszeres mozgás. A könnyű, kímélő, de vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag ételek fogyasztása javallott, és érdemes annyi nyers zöldséget és gyümölcsöt enni, amennyit csak tudunk. A napi 2-3 liter folyadék (tiszta víz, gyógytea) segít a homeosztázis, a belső egyensúly fenntartásában. A rendszeres mozgás pedig legalább heti 3 alkalmat jelent, de ha megoldható, akár naponta is nyugodtan sportolhatunk.

Frontok idején kerülendő táplálékok és italok a kávé, alkohol, sajtok, csokoládé, olajos magvak – ezek sok személynél súlyosbítják a panaszokat és migrént provokálhatnak. Álmatlanság, nyugtalanság és fejfájás esetén próbáljuk ki az alábbi gyógynövényekből főzött teát: citromfű, levendula, orbáncfű, komló.

Eddzük magunkat
Fontos az időjárási változásokhoz való hozzászoktatás: szélsőséges (de nem veszélyes) körülmények között is sportoljunk, sétáljunk esőben, hóban is, rendszeresen tartózkodjunk a szabad levegőn, hogy a szervezetünk újra megszokja a természeti környezet változásait.

A keringésünket szaunázással, váltófürdővel edzhetjük a rendszeres, izzasztó hatású mozgás mellett.

A finomenergia áramlás serkentésére ajánlott holisztikus szemléletű mozgásformák: tai chi, jóga, chi-kung és minden, az energiarendszer blokkjait oldó mozgás.

A fejfájás és a migrénes panaszok
A frontérzékenység egyik leggyakoribb és legkínzóbb tünete a hasogató, nyilalló fejfájás, ami tarthat napokig, de jelentkezhet rohamokban is. Sokak életét megkeseríti, ám kitartó életmódváltás a legtöbb esetben segítség a problémákra.

Súlyos esetben mindenképp írjunk fejfájásnaplót, amiben feljegyezzük, hogy mikor, hogyan, mitől rosszabbodik, mitől enyhül a fejfájás, beleértve az elfogyasztott ételeket is. Lehet, hogy valamilyen ételallergia van a háttérben, de okozhatja szervi gyengeség is.

A hagyományos kínai szemlélet szerint a fejfájás gyakori kiváltója a külső ártalmas hatások közül a szél, amely elsősorban a Máj energiáját károsítja. A Máj felelős a szervezetben a „simaságért”, vagyis az energiák könnyed eloszlatásáért, ezért reagál különösen érzékenyen a szeles, viharos időre. Ezt ellensúlyozhatjuk könnyű, kímélő ételek fogyasztásával, sok pihenéssel, relaxációval, méregtelenítéssel, energiagyakorlatokkal.

Mivel a szem is a Fa elem uralma alatt áll és a Máj irányítása alá tartozik a kínai öt elem tan szerint, ezért a szemünket is célszerű kímélni, pihentetni. Nem ajánlott túl sokat ülni a tévé vagy a számítógép előtt – ehelyett inkább tegyünk be egy kis relaxációs zenét és pihenjünk. A szemjóga, szemmasszzázs és az akupresszúrás fejmasszázs is jó hatású.

Méregtelenítés – akkor a legjobb, ha rendszeres
A rendszeres méregtelenítéssel jól karban tudjuk tartani nemcsak a Májat, hanem az összes többi szervünket is. A böjtök, lékúrák, méregtelenítő diéták és gyümölcsnapok mellett sokat segíthetnek az alábbi módszerek: akupresszúra, talpmasszázs, akupunktúra.

 

Kép: twobee/FreeDigitalPhotos

Hirdetés


Hirdetés betöltése...