Az 50 legegészségesebb étel


Hirdetés

Az 50 legegészségesebb és 50 legegészségtelenebb ételt Sven-David Müller német táplálkozás-tudományi szakember gyűjtötte össze még 2008-as megjelenésű könyvében (Die 50 besten und 50 gefährlichsten Lebensmittel), de ez a válogatás mind a mai napig aktuális, nem veszített értékéből.

Ezek az ételek főként zöldség-gyümölcs félék, olajos magvak, mivel úgy kerültek kiválasztásra, hogy minél több ember számára elérhetőek és fogyaszthatóak legyenek, még a tejallergiások és gluténérzékenyek is bőven tudjanak válogatni innen.

Az 50 legegészségesebb étel:

  1. Amaránt – az egyik legősibb kultúrnövény. Magas arányban tartalmaz esszenciális aminosavakat és rostban gazdag. Csökkenti a koleszterin szintet, ezen kívül kalcium és magnézium is van benne.
  2. Ananász – C- és E-vitaminban gazdag, emellett káliumot, magnéziumot és foszfort is tartalmaz. Zsírégető hatású, illetve hangulatfokozó.
  3. Sárgabarack – gazdag ásványi anyagokban, különösen magnéziumban és vitaminokban. Segíti a vérképződést. Védi a nyálkahártyát, javítja a látást, illetve a szív- és érrendszerre is jó hatással van.
  4. Sörélesztő – több mint fele aminosav. Testápoláskor is igen hasznos: pattanás, ekcéma és kiütések ellen is bevethető, de a bőrt és a hajat is ápolja.
  5. Brokkoli – kevés kalóriát, de annál több vitamint tartalmaz. 100 g fedezi a napi C-vitamin szükséglet felét. Karotin tartalma segít a rákmegelőzésben, a szélütés és a keringési zavarok ellen.
  6. Földi szeder – flavonoid tartalma miatt erősíti az immunrendszert, védi az érfalakat, csökkenti a vérnyomást és rákmegelőző hatású.
  7. Hajdina – káliumban és vasban gazdag, valamint támogatja a melatonin nevű hormon termelését, mely a jó alvásért felel. Alvászavarok esetén tehát ki lehet próbálni.
  8. Tojás – a könyv szerzője ideális fehérjeforrásnak nevezi, illetve a benne levő lecitint koleszterincsökkentő hatása miatt tartja egészségesnek.
  9. Eper – magas C-vitamin tartalmú, antibakteriális hatású, folsav és vas tartalma miatt segíti a sejtek megújulását és a rákmegelőzésben is hasznos.
  10. Füge – aszalva és frissen is jótékonyan hat. Kiváló a sav-bázis egyensúly helyrebillentéséhez, semlegesíti a gyomorsavat, ami a túlzott gyomorsav termeléssel összefüggő betegségek esetén a szükséges diéta egyik fontos elemévé teheti.
  11. Grapefruit – főként fogyókúrázók kedvelik, hiszen kalóriagyilkosnak is nevezik. Vízhajtó, salaktalanító, serkenti a vörösvérsejtek képződését. Egy grapefruit fedezi a napi C-vitamin adagunkat, és A-vitamin adagunk harmadát.
  12. Káposzta – a tejet nélkülözni kényszerülő emberek számára ideális fehérjeforrás, mely magas kalóriatartalommal is bír. Csontritkulás ellen is ideális megelőzésképpen. Köménymaggal könnyebben is emészthető.
  13. Zab – betegek diétás étrendjébe jól illeszthető, mert nem terheli a szervezetet és sok energiát szolgáltat. Rákmegelőző hatást is tulajdonítanak neki.
  14. Quargel vagy harzi sajt – 30%-a fehérje és csak 0,5 %-a zsír. Diéták és különféle kalória csökkentett táplálkozásban ideális. Magas kalciumtartalma miatt erősíti a csontokat.
  15. Mogyoró – csökkenti a koleszterinszintet, 60 %-a telítetlen zsír és 16 %-a fehérje. Magas kalóriatartalma miatt napi maximum egy marékkal fogyasszuk.
  16. Áfonya – rostban gazdag, a szájban lévő gyulladást csökkenti, de gyomor- és bélproblémákra is kiváló, valamint felfázás ellen is hatékony. Vérfrissítő, méregtelenítő.
  17. Málna – ásványi anyagokban gazdag (magnézium, kalcium, kálium), védi a szemben található apró ereket. Jó gyulladáscsökkentő, illetve a hajat és a körmöket erősebbé varázsolja.
  18. Köles – számos pozitív hatása közül kiemelendő magas kovasavtartalma, mely látványosan képes megszépíteni a bőrt, a hajat és körmöt, fluortartalma a fogzománcot védi. Lúgos kémhatása miatt is érdemes rendszeresen fogyasztani. Gluténmentes, emiatt kisbabák és gluténérzékenyek is fogyaszthatják.
  19. Gyömbér – szabályozza a gyomor- és epesav termelést, utazási betegség, hányinger ellen is jó, gyulladáscsökkentő, védi az ereket és az idegeket.
  20. Ribizli – nemcsak magas C-vitaminban, hanem a rák megelőzésben, koleszterin csökkentésben és magas vérnyomás ellen is jól hasznosítható.
  21. Kaktuszfüge – magas vitamin-, ásványi anyag- és rosttartalma miatt került a listára. Védi a prosztatát.
  22. Kamut – vajhoz hasonló ízű ősi gabonafajta. Csökkenti a koleszterin szintet, és a vérnyomás, illetve székrekedés ellen is beválik. A gluténérzékeny emberek 70 százaléka a kamutot minden gond nélkül képesek beépíteni az étrendbe.
  23. Répa – 100 grammja 11 gramm béta-karotint tartalmaz, amivel rekorder. Regenerálja a szemidegeket,  az agyi idegeket és a nyálkahártyát, de székrekedés ellen és  is kiváló.
  24. Csicseriborsó – telít, emiatt diétásoknak ideális. A fehérjében gazdag borsószemek védik a bélflórát és a vércukor szintet is egyenletesen emelik. Nem szabad túl sokat enni belőle, mert szédülést, hányingert okozhat.
  25. Teljes kiőrlésű kenyér 100 g – háromszor több rostot tartalmaz, mint ugyanennyi fehér kenyér. Káliumban, magnéziumban és vasban gazdag. Csökkenti a koleszterin szintet és hosszútávon jóllakottság érzését kelti.
  26. Fokhagyma – antibakteriális, mely a vírusokat és az élősködőket is elűzi. Herpesz és bőrgomba ellen is érdemes kipróbálni. Ezen kívül immunerősítő, csökkenti a vérnyomást és állítólag a rákos sejteket terjedését képes meggátolni.
  27. Tök – magas káliumtartalma a veséknek és a kiválasztásnak kedvez. A szem, az anyagcsere és a nyálkahártya számára kedvező tulajdonságokkal bír. Olaját a legértékesebbek között tartják számon, mivel a D-vitamin, valamint különféle hormonok termelődésében játszik pozitív szerepet.
  28. Lazac – omega-3 zsírsavakban gazdag, mely által frissen tartja az agyat, ami az Alzheimer-kór megelőzősét segíti elő.
  29. Lenmag – a belőle készült olaj csökkenti a koleszterin szintet, védi a nyálkahártyát és a belek falát. Naponta egy-két kanállal fogyaszthatjuk joghurtba vagy müzlibe keverve.
  30. Lencse – magas fehérjetartalmú, cink, kálium, magnézium és a foszfor a fő erénye. Támogatja az izomműködést és az immunrendszert.
  31. Makadámia dió – 82 százaléka telítetlen zsírsav, mely a koleszterin csökkentést segíti. Ásványi anya tartalma a szív- és érrendszert erősíti, vitaminjai a sejtmegújulásban járnak közben. Magas kalóriatartalma miatt mértékkel fogyasztandó.
  32. Mandula – nagyon magas fehérjeforrás, mely támogatja az agyi funkciókat és csökkenti a koleszterint. Javítja a vérkeringést.
  33. Mangosztán – nálunk még alig ismert egzotikus gyümölcs, mely egy alma méretű ringló szilvára emlékeztet. Antibiotikus és immunrendszer erősítő hatása kiemelkedő.
  34. Papaya – túlsúly, magas vérnyomás, érszűkület, túlavasodás, allergia, székrekedés, fertőzések, herpesz, rossz bélflóra és szívproblémák ellen használja az alternatív orvoslás. Antidepresszáns, és segíti az emésztést.
  35. Quinoa – köleshez hasonló mag, magas fehérjetartalma miatt vegetáriánusoknak is ideális, de a gluténérzékenyek is ehetik. 100 grammja fedezi egy felnőtt férfi vas szükségletét.
  36. Paradió, brazil dió – gazdag a rák megelőzésében fontos szelénben, de foszfort, káliumot, kalciumot, magnéziumot, cinket, vasat és fehérjét is tartalmaz.
  37. Repceolaj – csökkenti a rossz- és emeli a jó koleszterint-szintet. Szívinfarktus és szélütés ellen véd.
  38. Barna rizs – zsírban oldódó vitaminokba gazdag, és miután gluténmentes, allergiások is fogyaszthatják.
  39. Rozs – magas rosttartalmú, esszenciális zsírsavjai (lizin, theorin, methionin) erősítik az immunrendszert.
  40. Cékla – magas vas- és folsav tartalmú, segíti a várképződést. Antibakteriális és magas ásványi anyag tartalma erősíti az immunrendszert.
  41. Vörös káposzta – magas rosttartalma lehetővé teszi a bélrendszer kitakarítását. Emellett rákmegelőző tulajdonsága is van. Nem terheli meg annyira az emésztőrendszert, ha köménnyel együtt fogyasztjuk.
  42. Cikória – káliumban, vasban és C-vitaminban, folsavban gazdag.
  43. Szezámmag -természetes vérnyomás csökkentő. Védő réteget képez a gyomor és a belek falán.
  44. Szójabab – mind a 20 aminosavat tartalmazza, köztük azt a nyolcat is, melyet az ember nem képes maga előállítani. Vérnyomás csökkentő és a változókori panaszok enyhítésére is kiváló.
  45. Napraforgó mag – telítetlen zsírsavat tartalmaz, ami vérnyomás csökkentő hatással bír. Védi a szív- és érrendszert, segít a fogíny gyulladás megelőzésében. A hidegen sajtolt olaja nagyon jó salátaolaj.
  46. Sztívia – a kalóriamentes cukor
  47. Paradicsom – véd a rák ellen. A spermákat aktívabbá teszi, ezen kívül vízhajtó, csökkenti a vérnyomást. A még be nem érett zöld paradicsomot ne fogyasszuk nagy mennyiségben szolanin tartalma miatt, mert rosszullétet okoz.
  48. Aszalt szilva – megfelelő folyadékbevitel mellett ideális hashajtó, mely számos vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz. Ezen kívül lassítja az öregedés folyamatát.
  49. Dió – B-vitamin tartalma miatt első osztályú agy karbantartó. Ezen kívül omega-3 zsírsavat is tartalmaz, mely az érrendszerei betegségek ellen jó.
  50. Kelkáposzta – gazdag ásványi anyagokban és vitaminokban. Magas rosttartalma telítettség érzést nyújt, ami segít a fogyókúrában. Támogatja a szervezet méregtelenítését, valamint rákmegelőző hatása is ismert.

 

Forrás:http://noitestkultura.cafeblog.hu/2013/11/22/az-50-legegeszsegesebb-etel/

Hirdetés
Hirdetés betöltése...