Amit a cinkről tudni kell


Hirdetés

A cink egy átmeneti fém, a periódusos táblázat 12. csoportjának tagja. Mint esszenciális nyomelem, fontos szerepe van a szervezet egészséges működésében a növényeknél és állatoknál.

 

 

A cinknek számtalan fontos szerepet tulajdonítanak az emberi szervezetben, több mint 100 enzim működését katalizálja.

A cink napi ajánlott mennyisége elég kicsi: nők esetében 8 mg/nap, míg férfiak esetében 11 mg/nap.

Az alacsony cink szint a szervezetben hajlamosabbá tesz különböző megbetegedésekre. Tulajdonképpen a cinkhiány napi 800.000 gyermek halálát okozza világszerte.

De miért is ilyen fontos?

A cink elengedhetetlen az immunrendszer és DNS szintetizálás normális működéséhez, gyerekkori növekedéshez és a sebek gyógyulásához.

Kulcsfontosságú hatásai:

Immunrendszer szabályozás

Az Európai Immunológiai Társaság szerint az emberi testnek szüksége van cinkre ahhoz, hogy a T limfocitákat aktiválni tudja.

Továbbá kontroll alatt tartják a szervezet védekező rendszerét és szabályozzák annak működését, illetve megtámadják a fertőzött vagy rákos sejteket.

Hasmenés ellenes hatás

Világszerte nagyon sokan halnak meg hasmenésben, főleg a fejletlen országokban. Több tanulmány szerint a tablettaként szedett cink nagyban segít a hasmenés leküzdésében.

Befolyásolja a tanulást és memóriát

A Torontói Egyetem kutatói azt fedezték fel, hogy a cinknek nagyon fontos szerepe van a neuronok egymás közti kommunikációjában.

Sebgyógyulás

Úgy tartják, hogy a cinknek szerepe van a bőr és nyálkahártyák védelmében. Svéd kutatók arra figyeltek fel, hogy lábszárfekély esetén a cink serkenti a hámsejtek képződését és így a seb gyógyulását.

Csökkenti a korral járó retinadegenerálódást

A Szemészek Nemzetközi lapjában közölt tanulmány arról számol be, hogy a kor előrehaladtával a retinadegenerálódásra jótékonyan hat ez a nyomelem.

Természetes cinkforrások

  • osztriga
  • pirított búzacsíra
  • borjúmáj
  • sült marhahús
  • tökmag
  • görögdinnye mag
  • étcsokoládé
  • bárány
  • földimogyoró
  • rák

Cinkhiány tünetei

  • étvágyhiány
  • impotencia
  • növekedés lelassulása
  • kognitív funkciók zavara
  • hasmenés
  • hajhullás

Túlzott cinkfogyasztás tünetei

  • fejfájás
  • hányás
  • étvágyvesztés
  • gyomorfájdalom
  • szédülés
  • hasmenés

 

Forrás:http://filantropikum.com/amit-a-cinkrol-tudni-kell/

Hirdetés
Hirdetés betöltése...