A zsíros bőr jóbarátja


Hirdetés

Minden fontos tudnivaló a cinkről

Ízérzékelés zavara, szaglás gyengülése, étvágytalanság, lassúbb sebgyógyulás. Gondoltad volna, hogy ezek mind a cinkhiány tünetei? A cink nagyon fontos nyomelem, viszont pótlására nagyon oda kell figyelned, mert túladagolása veszélyes lehet. Olvass tovább, tudj meg többet erről az elemről.

7 tény a cinkről

  1. A periódusos rendszer 30-as számú eleme
  2. Szervezetünk 1-2,5 g cinket tartalmaz
  3. Szerepe a sejtek membránjának(hártyájának)
  4. Fontos az immunrendszer, az idegrendszer és egyes biokémiai folyamatokhoz
  5. Áttételesen a vércukorszint szabályozásában is, hiszen az inzulin egyik alkotóeleme a cink
  6. Az egészséges spermiumok kialakulásáért is részben a cink felelős – semlegesíti az ólom és a kadmium spermiumokra gyakorolt káros hatásait.
  7. Leginkább a gyerekek, a fiatal felnőttek, a várandós anyák és az idősek veszélyeztetettek a cinkhiány kialakulásában

 

Miben találsz?

  • Húsokban
  • Májban
  • Tejtermékekben
  • Tengeri herkentyűkben (pl. a kagyló sokat tartalmaz)
  • Gabonacsírákban
  • Olajos magvakban
  • Hüvelyesekben
  • Különböző zöldségekben

Felszívódását csökkentheti a tejtermékek magasabb kalciumtartalma és a zöldségek nagy fitáttartalma.

 

Mennyi kell belőle?

A cink már az ókorban is ismert volt, de nem is gondoltak arra, hogy szerepe lehet a szervezetben is. Jóval később jöttek rá, hogy magában a testben is van cink, 1-2,5 g. Eloszlása nem egyenletes, vannak szervek, amelyek többet, vannak, amelyek kevesebbet tartalmaznak. Az agyban, a tüdőben, az izomzatban és a szívben mindig ugyanannyi cink van, a vér, a hajszálak, a csontozat és a herék viszont a pótlására szorulnak. Ez a mikroelem több mint 100 enzim folyamataiban vesz részt.

  • Kisbabáknak 3-5 mg/nap a szükségletük
  • 1-3 éves korig 5 mg/nap
  • 4-10 éves korig 6-7 mg
  • 11-18 éves korig 9-10 mg
  • 19 év felett 9 mg
  • várandós és szoptatós anyák szükséglete 13 mg/nap.

Hiánya a gyermekeknél növekedési problémákhoz, törpenövéshez, fejlődési elmaradásokhoz vezethet. A szükségesnél kevesebb cink bevitele csökkenti az immunrendszer hatékonyságát, így nehezebben veszed fel a betegségekkel a harcot, gyakrabban kaphatsz el vírusos megbetegedést. Ekcéma is kialakulhat, a bőröd szárazabbá válhat. A hormonháztartás is felborulhat. A hajad és a körmöd is megsínyli a cink hiányát. Nagyon fontos odafigyelned a pótlására.

 

Mi történik, ha túl sok cinket viszel a szervezetedbe?

Ha az ajánlott mennyiséget sokkal túlhaladod, akkor válhat toxikussá a cink a szervezetedben. A túlzott cinkbevitel vérszegénységhez, rézhiányhoz vezethet és a jó koleszterined (HDL) szintjét is csökkentheti. E mellett kialakulhatnak gyomor- és bélrendszeri tünetek, betegségek.

Fontos!

Mielőtt elkezdenél szedni cinktartalmú táplálékkiegészítőt, konzultálj a háziorvosoddal, hogy az esetleges kellemetlenségeket elkerüld!

 

A bőrre gyakorolt hatása

  • Ha pattanásos, aknés, mitesszeres, zsíros a bőröd, akkor a cink jót tesz majd neki.
  • Széles körben alkalmazzák a bőrgyógyászati területen is.
  • Hámosító hatása is van.
  • Kiváló sebgyógyító.
  • Antibakteriális hatású.
  • Ekcéma ellen is kifejezetten hatásos.

Forrás:Varga-Darabos Andrea

Hirdetés
Hirdetés betöltése...