Hirdetés betöltése...

A rákmegelőző táplálkozás 6 alapszabálya


Hirdetés

A következő hat tanács megfogadásával lényegesen csökkentheted a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát. Az American College of Nutrition című szakfolyóirat június 30-ai számában megjelent ajánlások között biztos akad majd olyan, ami első látásra meglep – de a szakértők állítják, hogy az egészség kulcsa tényleg ez.

Egyél több gyümölcsöt és zöldséget

A rákmegelőző táplálkozás alapkövét a növényi eredetű összetevők jelentik.

Persze ez nem egyenlő azzal, hogy vegetáriánus kell legyél ezentúl. Egyszerűen növeld minél inkább a gyümölcsök és a zöldségek mennyiségét az étrendedben!

A természet ajándékainak titka, hogy védő hatású összetevőket tartalmaznak. Dr. Paul Talalay, a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem professzora 1990-ben kimutatta, hogy a brokkoliban olyan vegyületek találhatóak, amelyek csökkentik bizonyos tumorfajták kialakulásának kockázatát, valamint az idei júniusi eredmények szerint visszaszorítják a benzol nevű szennyezőanyag káros hatását.

Csempéssz szóját az étrendedbe!

A szójatermékek – köztük az edamám, a tempe és a tofu – ugyancsak védenek a rosszindulatú sejtburjánzások ellen.

A vörös húsok alternatívájaként pedig csökkentik a szervezet kiszolgáltatottságát a zsírokkal és más rákkeltő anyagokkal szemben.

A szója elsősorban a mellrákmegelőző hatásáról ismert, ám ne feledd: ez a betegség férfiaknál is előfordulhat, tehát te sem vagy biztonságban!

Ne vidd túlzásba a tejterméket!

 Noha a tejtermékek kiváló kalciumforrásként hozzájárulnak a csontjaid és a fogaid egészségéhez, nem érdemes túlzásba vinned a fogyasztásukat.

A legfrissebb kutatási eredmények alapján ugyanis növelhetik a prosztatarák kockázatát – elsősorban azoknál, akiknél már előfordult a családban ilyen probléma.

Más vizsgálatok viszont arra utalnak, hogy a rendszeres tejtermékbevitel védhet a vastagbélrák ellen.

A döntést rád bízzuk mindenesetre…

Mértékkel alkoholizálj!

A kevesebb alkohol, vagy éppen a teljes absztinencia segít csökkenteni a száj, a gége, a nyelőcső, a vastagbél és a végbél rákos elváltozásainak kockázatát.

Már heti egy ital is veszélyt jelent: egészen pontosan 24 százalékkal növeli a száj- és a gégerák veszélyét, napi 2-3 pedig 21 százalékkal a vastag- és végbélrákét.

A nemzetközi ajánlások szerint az egészséged megőrzéséhez egyébként is elengedhetetlen, hogy sose igyál napi 1-2 egységnyi alkoholnál többet.

Kerüld a feldolgozott húsokat!

A feldolgozott hústermékek rengeteg hozzáadott sót és más adalékanyagot tartalmaznak.

A Harvard Egyetem Orvosi Iskolájának felmérése szerint a feldolgozott hústermékek – főleg a kolbászok és a felvágottak – fogyasztása lényegesen megrövidíti a várható élettartamot.

Persze ettől még nem kell lemondanod a nyáron esedékes kerti sütögetésekről. A lényeg, hogy a józan ész diktálta határokat betartva élvezd az ilyen finomságokat, lehetőleg hetente legfeljebb egy-két alkalommal.

Ne vidd túlzásba a sült és grillezett húsokat!

A rákkeltő vegyületek egy csoportjába tartozó anyagok, úgynevezett heterociklikus aminosavak szabadulnak fel, amikor a húsok magas hőmérsékleten sülnek.

A grillezett hús okozta szennyeződés még az ugyanott sülő zöldségekre is átterjedhet, pedig azok alapjáraton nem tartalmaznak ilyeneket.

Törekedj tehát arra, hogy mértékkel fogyassz az ilyen fogásokból és tartsd észben, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslései szerint a rákos megbetegedések nagyjából 30 százaléka megelőzhető lett volna egészséges táplálkozással.

Forrás: www.men.hu

Hirdetés
Hirdetés betöltése..