A CUKOR DEPRESSZIÓHOZ VEZET


Hirdetés
undefined

Nem fér kétség hozzá, hogy a testünk felhasználja, amit megeszünk, így rettentő fontos, mind a testünk és mind az agyunk munkáját tekintve, hogy mit fogyasztunk  nap mint nap.
Egy több mint 10 éven át tartó neurológiai kutatás azt találta, hogy a cukor és a mesterséges édesítők fogyasztása növeli a depresszióra való hajlamot. Illetve a cukor és az édesítők elhagyásával pozitív eredmények érhetők el a depresszió kezelésekor.

264 ezer ötven év fölötti amerikai felnőtt étkezési szokásait vizsgáltak a kutatás során, akiket 10 éven át nyomon követtek. Az összegyűjtött adatokból az derült ki, hogy:

  •  azok között, akik több mint 4 pohár vagy doboz diétás kólát vagy más mesterségesen édesített italt ittak naponta, 30%-kal gyakoribb volt a depresszió előfordulása, mint azok, között, akik nem fogyasztottak diétás italokat,
  • akik kevesebb mesterséges édesítőt fogyasztottak, de rendszeresen, 22%-kal növelték az esélyüket a depresszióra,
  • akik pedig 4 pohár kávét fogyasztottak 10 éven át naponta, 10%-kal csökkentették a depresszióra való esélyt. (A kávénak sok egyéb pozitív hatásáról lehet mostanában olvasni, például csökkenti a hormonérzékeny rákok, így a mell-, prosztata- és vastagbélrák előfordulását, viszont emésztés során kálciumot von el a szervezetből, ezért csontritkulás esetén nem előnyös.)

Lehetne azt is mondani, hogy a depressziótól szenvedők az édességek felé fordulnak vigasztalásul, tehát  nem a depresszió az eredménye az emelkedett cukor és édesítőszer fogyasztásnak, hanem fordítva.
HOGY ÁRTHAT A CUKOR AZ AGYMŰKÖDÉSNEK?
Sokan abban a hitben élnek, hogy a cukor, általában az édességek stimulálják az agyműködést. Emlékszem, mikor csokikat vittünk magunkkal vizsgákra… A kutatások a finomított cukrok rendszeres fogyasztásának hosszú távú hatásáról beszélnek, és azt mondják, hogy

  •  különösen a fruktóz, de a többi cukor jelentős fogyasztása is inzulin rezisztanciához vezet, ami az agyi jelzések tompulását eredményezi. Ez  lényeges szerepet játszik a mentális egészség szempontjából.
  • A cukor fogyasztása egy kulcsfontosságú növekedési hormon működését gátolja (BDNF, brain derived neurotic factor), mely az egészséges agyi neuronok működését segíti.  A BDNF szint kritikusan alacsony depresszió és skizofrénia esetén, sőt állatkísérletek azt bizonyítják, hogy alacsony BDNF szint ki is válthat depressziót és skizofréniát.
  • A cukorfogyasztás olyan kémiai folyamatok sorát váltja ki  a testben, melyek krónikus gyulladásokat táplálnak. Hosszú távon a gyulladások megzavarják az immunrendszer működését, ami szintén segíti a depresszió kialakulását.

ÉS A MESTERSÉGES ÉDESÍTŐK?
Ezek közül legelterjedtebb az aspartam. Rengeteg aspartamtól megbetegedett ember küzd az igazáért világszerte. Csak az USA-ban 91 olyan tünetet tartanak számon, mely aspartame fogyasztása váltott ki: hangulatváltozások, szorongás, idegesség, depresszió, fejfájás, inszomnia, szédülés, fáradtság, memória zavar, stb.
Sajnos a gyártók olyan nagy gazdaságpolitikai erőt képeznek mára, hogy a betiltása hosszú és lassú folyamat, de sokan harcolnak érte. Addig is a saját érdekünkben jobb, ha kerüljük a fogyasztását ennek és a többi mesterséges édesítőnek is.
Rólam az osztálytársaimban olyan emlék él, hogy állandóan sütit és csokit ettem. Nos ez már régóta nem így van. Nekem a lugosító diétával sikerült végetvetni az egéybként hosszan tartó édességzabáló korszakomnak, és egyben sikerült visszanyernem a 15 éves korombeli versenysúlyomat. A legjobb az egészben, hogy egy-két ritka alkalomtól eltekintve, egyáltalán nem kívánok édességet. Erről közismert ez a diéta egyébként. Ha kívánok is, akkoris inkább csak mandulával kevert mazsolát, vagy saját sütésű mufint, amikor is teljes kiőrlésű lisztet és finomítatlan nádcukrot használok. Idő hiányában elég ritkán…  A lúgosító diéta arról szól, hogy elegendő lúgosító ásványanyagot (kálcium, magnézium, vas, stb)  juttassunk a szervezetbe egy olyan környezetben, ahol a savasító ételekhez lényegesen könnyebb hozzájutni.

SIKERESEN HASZNÁLT TIPPEK A DEPRESSZIÓ LEGYŐZÉSÉHEZ
A fenti orvosi kutatások a depresszió legyőzéséhez 6 javaslatot tesznek.

  1. Testedzés
  2. Egészséges étkezés
  3. Egészséges bélflóra teremtése
  4. Megfelelő telítetlen zsírok bevitele (Omega3)
  5. Minél több napsütés (A gyógyító D vitamin érdekében)
  6. Megfelelő stressz kezelés
Forrás:Csehek Katalin
Hirdetés
Hirdetés betöltése...