A C vitamin hatása és fontossága!


Hirdetés

A Nagy Földrajzi Felfedezések idején a hajósokat különös „nyavalya” gyötörte. A tünetegyüttes fáradékonysággal kezdődött, majd fogínyvérzés kíséretében „össznépi” foghullatás kezdődött.


Előfordult, hogy kikötöttek egy-egy egzotikus parton, és persze (sok minden egyéb mellett) az ottani tropikus gyümölcsöket is kipróbálták. Visszaszállván a hajóra észrevették, hogy a különös tünetek enyhülni kezdenek… Később gyógyszerként alkalmazták a közönséges citromlevet.

A betegség a skorbut volt – innen ered a C-vitamin tudományos elnevezése: aszkorbinsav. (Az „a” betű un fosztóképző.) Nem véletlen az összefüggés: a skorbutot a C-vitamin hiánya okozza. Szinte minden állatfaj szervezete képes ezt a bizonyos aszkorbinsavat előállítani, kivéve tengerimalacokat, a majmokat – és (bocsánat az állatok közé sorolásért) minket. Most gondolhatnánk, milyen pechesek vagyunk ebben is, de ez a hiányosságunk a rendkívül könnyen pótolhatóak közé tartozik.

Szívünket melengeti, hogy a C-vitamin felfedezése Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik; a mai napig ez az egyetlen magyar földön magyar tudós által eszközölt Nobel-díjas felfedezés. De, mint tudjuk, minden nagy dolog hátterében egy nő rejtezik. Nos a tudós feleségétől paprikát kapott vacsorára, nem igazán füllőtt hozzá a foga, de vissza se merte utasítani (fura, de ő maga írta le ezt a történetet így), ezért levitte a zöldséget a laboratóriumába. Így kezdődött a C-vitamin karrierje.

Már Szent-Györgyi is megemlékezik róla, hogy a természetes úton bevitt C-vitamin hatékonyabb, mint a különféle kivonatok. Ráadásul ilyen formában lehetetlen a túladagolása. Napi egyetlen paprikát kívánunk fogyasztani, aznap este C-vitamin-bevitel szempontjából már teljesen nyugodtan hajthatjuk álomra fejünket. elfogyasztásával már átlépjük a „skorbut-határt”, és nem kell félnünk tőle, hogy a hajósok betegsége a mienk is lesz.

Ha pedig inkább egy narancsot kívánunk fogyasztani, aznap este C-vitamin-bevitel szempontjából már teljesen nyugodtan hajthatjuk álomra fejünket.

Általánosságban is igaz, hogy zöldség-gyümölcs konstellációban lehet a leghatékonyabban bevinni ezt a nélkülözhetetlen vitamin-félét. A zsírok-húsok egyáltalán nem, vagy alig tartalmazzák (A hajdani hajók raktárai valószínűleg utóbbiakkal voltak tele.)

Az aszkorbinsav hő hatására könnyen bomlik, ezért nyersen, maximum párolva ajánlott a zöldségeket fogyasztani. A „világhírű” paprikán kívül hasonlóan hatékony a paradicsom, a saláta, a káposzta-félék népes családja, gyümölcsök közül a déliek mellett megfelel céljainknak a csipkebogyó, a som, a szeder, a ribizli.

És hogy mi végre ez a nagy nekibuzdulás? Kérem szépen, ha létezik a világon csodaszer, akkor az a C-vitamin! Mindenki ismeri megelőző hatását, ami az influenza-típusú megbetegedéseket illeti; rendszeres fogyasztóját vagy elkerülik az ilyen bajok, de ha mégis beleszalad, a gyógyulási idő körülbelül 30%-al rövidebb a C-vitamint hanyagolókénál. (Ilyenkor érdemes emelni szokásos napi adagunkat!)

Kevesebben tudják, hogy a szóban forgó vitamin hatékony a rák megelőzésében, cukorbetegség is nehezebben találhat ránk, ha nap mint nap bejuttatjuk a megfelelő mennyiséget. Magas vérnyomás és szívproblémák miatt sem kell ez esetben annyira aggódnunk. Jobbak esélyeink asztmatikus és allergiás megbetegedések elkerülésére. Az ínszalagoknak és inaknak egyaránt nagy barátja C-vitaminunk, sőt, a sebek gyógyulását is elősegíti. Izületi gyulladásra fájdalomcsillapítóként hat. Gyógyszeres-energiaitalos korszakunkban hajlamosak vagyunk megfeledkezni, vagy nem is tudunk életerővel feltöltő hatásáról.

 

 

Hirdetés
Hirdetés betöltése...