13 ok, amiért kelbimbót fogyasszunk


Hirdetés

El sem tudjuk képzelni, mennyire fontos vitamin és ásványi anyag forrás a sokak által nem kedvelt zöldség, a kelbimbó.

A bimbós kel vagy kelbimbó a vadkáposzta egy termesztett változata. A 19. században Belgiumban nemesítették ki, emiatt angolul például „brüsszeli káposztának” (brussel sprouts) is nevezik.

Kétéves káposztafélénk közvetlen rokona a fejes káposztának. Első évben hozza a főszáron a fogyasztásra alkalmas hajtásokat (bimbókat), második évben a becőtermést. Főgyökere erőteljes, dús oldalgyökérzettel mélyre (80-100 cm-re) hatol. Szárazságtűrő. Szára közepesen fásodó, olykor 130 cm magas, tengelyszerű.

Levélzete: hosszú levélnyélen lelógó, tojás alakú szürkészöld levelei köntösként védik az alattuk levő bimbókat. Hónaljukban a tenyészidő végére képződnek a kicsiny, tömör fejes-káposztaszerű „bimbók”. Virágzati szára a második évben 150 cm magas is lehet. Virágzata fürt, a virágok májusban nyílnak, rovar-, szélmegporzók, nektártartalmúak. Termése becő, júliusban érik. Magja gömbölyű, barnásfekete, pereg. Ezermagtömege 3,2-4 g. Csirázóképessége 85-95%-os, 4-5 évig használható, a vetéstől 5-7 napra kel ki. Tenyészideje 80-160 nap.

Mit tartalmaz:

-K-vitam
C-vitamin
-Folsav
-A vitamin
-Mangán
-Kálium
-B6 vitamin
-Triptofán
-B1 vitamin
-Omega 3 zsírsav
-Vas
-Foszfor
-Fehérje
-Magnézium
-B2-vitamin
-E vitamin
-kén
Kalcium
-szulforafán
-béta-karotin
-nátrium
-króm
-izotiocianát
-indole-3-karbinol

3286038831_11444407b5_b

Jótékony hatásai a szervezetre:

1. Elsősorban gyulladáscsökkentő, antioxidáns, rákmegelőző, a szervezet természetes védekező rendszerét erősítő, emésztést serkentő hatást tulajdonítanak neki.
2. A kelbimbó tumor gátló hatását számos vizsgálatban igazolták. Kimutatták, hogy rendszeres fogyasztása csökkenti a bélrendszeri polipok, valamint az ebből kialakuló daganatok kockázatát. Emellett feltételezik, hogy tüdő-, gyomor-, prosztata- és nőgyógyászati rákok megelőzésében is kedvező hatással bír. Segít a mellben keletkezett rákos sejtek burjánzásának megállításában, állatkísérletekben pedig bebizonyosodott, hogy még a genetikai háttér alapján kialakuló rák kockázatát is képes csökkenteni.
3. Sok benne az élelmi rost, amely megkönnyíti az emésztést és karbantartja a vastagbelet.
4. Jótékony hatással van szív és érrendszerre. Kimutatták, hogy a növény képes csökkenteni a szívinfarktusok kockázatát, elsősorban azáltal, hogy jelentősen csökkenti a koleszterinszintet.
5. Igen magas a szabadgyököket hatástalanító antioxidáns tartalma, ezért nagymértékben csökkenti az érelmeszesedés veszélyét is.
6. Kiváló omega-3 zsírsav-forrás, melynek köszönhetően a vérnyomás csökkentésében is hasznos lehet.
7. Terhes nőknek fogyasztása kifejezetten ajánlott, hiszen magas folsav- és kalciumtartalommal rendelkezik.
8. Jó hatással van a pajzsmirigyműködésre is.
9. Erősíti a szervezetet, és fokozza annak ellenálló képességét.
10. Káliumtartalma miatt kiváló vízhajtó hatással rendelkezik.
11. Gyulladáscsökkentő hatása hasznos lehet a reuma megelőzésében.
12. A kelbimbóban nagy mennyiségben található A-vitamin és béta karotin, melyek együtt kiválóan védik szervezetünket a fertőzésektől, nem beszélve arról, hogy milyen szép lesz bőrünk.
13. C-vitaminból a napi szükséglet másfélszeresét fedezheti a szervezetnek.

Mennyit fogyasszunk belőle?

Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás irányelvei szerint hetente 2-3 alkalommal fogyasszunk belőle, mivel egészségre gyakorolt pozitív hatásait így érvényesíthetjük a legjobban.

Hirdetés
Hirdetés betöltése...